Kvalitet og værdi gennem indkøb
Manglen på arbejdskraft og økonomisk råderum kalder på, at der gøres noget anderledes for fortsat at understøtte den rette kvalitet og værdi, når kommunerne løser opgaver tæt på borgeren. Her er fokus på indkøb som løftestang relevant, fordi det løbende indkøb og forbrug i dagligdagen er en mulighed for at frigøre ressourcer til og udvikle opgaveløsningen
Der er et stort potentiale forbundet med at inddrage indkøbsfaglige kompetencer, når der købes tjenesteydelser på velfærdsområderne, så der i sidste ende opnås de bedste løsninger til gavn for borgeren.
Det viser erfaringer fra kommuner, der strategisk og systematisk har brugt indkøb som anledning til at tænke nyt og gøre noget andet. Det har ført til både råderum, bedre udnyttelse af medarbejdernes tid og ikke mindst kvalitet for borgeren.
Det handler om at skabe eller udbygge et endnu bedre samspil mellem fagligheder på tværs af organisationen for sammen at udnytte potentialet ved at se på opgaveløsningen og processen frem imod et køb fra forskellige faglige perspektiver. Det kræver, at indkøbsfunktionerne i højere grad betragtes som en strategisk samarbejdspartner, der uafhængigt af, hvad der købes ind, understøtter fagområderne med at opnå mest mulig kvalitet i selve ydelsen eller produktet til den rigtige pris.
Ballerup Kommune arbejder under overskriften ”Alt er indkøb” med at styrke samarbejdet mellem indkøb og fagområderne, så de indkøbsfaglige kompetencer bringes i spil, der hvor størstedelen af kommunens indkøb foretages. I Ballerup Kommune er der en tro på, at forskellige medarbejdergrupper har forskellige spidskompetencer, og at man i fællesskab kan nå endnu længere ift. at få god kvalitet for pengene til gavn for borgeren. Man startede i Ballerup med at bringe indkøbsfaglige kompetencer i spil på beskæftigelsesområdet og er nu i gang på det specialiserede socialområde. Hør kommunens erfaringer og gode råd her:
På tværs af socialområdet, økonomi og indkøb stillede man i Halsnæs Kommune spørgsmålet ”Hvordan får vi styr på det specialiserede socialområde”? I et tværfagligt samarbejde er man lykkedes med at sikre et langt bedre grundlag for forhandling og kontraktstyring. Man har opnået kontrakter med klare og gennemsigtige vilkår, bedre sammenhæng mellem pris og indsats, budgetreduktioner til en start og nye kontrakter til en bedre pris. Ligesom der er opnået et tæt og meningsfuldt samarbejde internt i kommunen.
Læs mere
Socialfaglige indkøb: Sådan kommer I i gang (kl.dk)
Data skaber fundament for styrket indkøbspraksis på socialområdet i Varde Kommune (kl.dk)
Sådan skaber systematiseret indkøb på det forebyggende område stor værdi i Odense Kommune (kl.dk)
Hvordan kan styrket indkøbspraksis skabe værdi på socialområdet? (kl.dk)
Faaborg-Midtfyn Kommune lykkedes med bedre styring på socialområdet (kl.dk)
Indkøb kan understøtte borgernes vej mod job og uddannelse (kl.dk)
Fælles udbud af Den Særligt Tilrettelagte Ungdomsuddannelse giver mere værdi for pengene (kl.dk)
KL standardkontrakter på socialområdet
KL-udviklingsforløb
Erfa-netværk for socialfaglige indkøb
KL er med til at facilitere et erfa-netværk for socialfaglige indkøb, som mø-des 1-2 gange om året. Deltagerne i netværket er en blanding af chefer og medarbejder fra både indkøb, økonomi og socialområdet.
Værtskabet for møderne går på skift blandt de kommuner, der er en del af netværket, og sammen med værtskommunen er KL med til at tilrettelægge program for netværksdagene og bistå med den praktiske koordinering.
Er du interesseret i at høre mere om netværket, er du velkommen til at kontakte Anne Ley