Temperaturmålingen indeholder mål og tegn for de seks temaer i de pædagogiske læreplaner. Det vil sige, at der er opstillet mål og tegn, der gennem observationer kan vise, at børnegruppen er i gang med at udvikle kompetencer inden for de seks temaer i de pædagogiske læreplaner. Og der er ligeledes opstillet mål og tegn for de tre andre områder; et godt lærings- og udviklingsmiljø, personalets faglige kompetencer og for ledelsens evne til at understøtte personalets faglige arbejde.
Det er forskelligt, hvem der bidrager med informationer. Inden for de seks temaer i de pædagogiske læreplaner er det personalet, der observerer grupper af 2-årige og 4-årige børn. Og inden for de andre områder svarer forældre, personale, dagtilbudsledelse og forvaltningsledelse på elektroniske spørgeskemaer med spørgsmål, som er formuleret ud fra de fastsatte tegn. Dette udgør samlet Temperaturmålingen.
Observationerne foretages af en eller flere medarbejdere for en gruppe af børn i hverdagssituationer i dagtilbuddet. Det er ikke nødvendigt at igangsætte særlige aktiviteter, og det er naturligt, at børnegruppen i observationerne indgår i relationer med de andre børn i dagtilbuddet.
På baggrund af observationer angiver personalet andelen af børn, der "viser" de tegn, der står skrevet i forhold til børnegruppen, dvs. de 2-årige eller 4-årige børn. I skemaet skal der gives svar på, hvor mange af de observerede børn, der udviser de enkelte tegn. Et eksempel kan være, at personalet har observeret syv børn og tydeligt har set tegnene hos fire af børnene, kun i nogen grad hos et barn, men næsten ikke hos to af børnene. Når personalet har foretaget de nødvendige observationer, skrives resultaterne ind i det elektroniske observationsskema.