AI-færdigheder
Det er afgørende, at medarbejdere har viden og kompetencer til at kunne anvende kunstig intelligens på en ansvarlig og effektiv måde. Ifølge EU’s AI-forordning skal organisationer sikre relevante AI-færdigheder hos medarbejdere, der anvender AI-systemer.

Ifølge AI-forordningens artikel 4 skal alle organisationer, der udvikler eller anvender AI-løsninger, sikre, at deres medarbejdere har de nødvendige AI-færdigheder (en oversættelse af forordningens ”AI literacy”). Kravet gælder bredt for både virksomheder og offentlige myndigheder fra d. 2. februar 2025. Alle AI-systemer er omfattet af kravet - uanset hvilket risikoniveau, AI-systemet er forbundet med. Kravet om AI-færdigheder i offentlige organisationer er dog ikke underlagt sanktioner.
Kommunerne skal vurdere, hvad et tilstrækkeligt niveau af AI-færdigheder er for medarbejderne.
Se Digitaliseringsstyrelsens vejledning om AI-færdigheder (pdf)
Teknologiske, praktiske og etiske AI-færdigheder
AI-færdigheder kan opdeles i tre hovedområder: teknologisk, praktisk og etisk forståelse af teknologien:
Teknologiske AI-færdigheder
Handler om at forstå, hvordan AI-systemer er skabt og fungerer. De specifikke kompetencer afhænger af, hvilken form for kunstig intelligens organisationen anvender, fx maskinlæring, generativ AI eller computer vision.
Det er også vigtigt at have indsigt i, hvilke datakilder AI-systemet trænes på, og hvordan det håndterer, prioriterer og fortolker information.
Praktiske AI-færdigheder
Handler om at bruge et AI-system korrekt. Det indebærer viden om, hvordan systemet anvendes, hvilke opgaver det kan løse, og hvilke forholdsregler der skal tages.
For at udvikle praktiske AI-kompetencer kan organisationer udarbejde retningslinjer og tilbyde oplæring i specifikke AI-løsninger. Retningslinjerne afhænger af AI-teknologien, systemets funktion og potentielle risici.
Etiske AI-færdigheder
Handler om at forstå de konsekvenser, som implementeringen af AI-systemer kan have for medarbejdere og samfundet generelt.
Medarbejdere skal kunne identificere og reflektere over etiske udfordringer i forbindelse med udvikling og anvendelse af AI, fx i forhold til dataindsamling, gennemsigtighed og bias, der kan føre til diskrimination.
Kompetenceudvikling og medarbejdertyper
Organisationer skal selv fastlægge, hvilket niveau af AI-færdigheder, der er passende for deres medarbejdere. En mulig tilgang er, at:
- Kortlægge organisationens AI-systemer
- Vurdere AI-systemernes risikoniveau
- Identificere medarbejdernes roller i anvendelse og drift af AI
- Opbygge AI-færdigheder gennem kompetenceudvikling tilpasset organisationens behov
Kompetenceudviklingen kan opbygges, så den tager højde for de forskellige medarbejdertyper:
- De bekymrede - frygter AI’s effekt på jobsikkerhed og fejl
- De mulighedssøgende - nysgerrige på teknologien og eksperimenterer
- De pragmatiske – fokuserer på opgaveløsning, ikke AI i sig selv
- De kritiske – skeptiske over for de faglige, sikkerhedsmæssige og etiske konsekvenser ved AI
- De afventende – ser tiden an for at afvente, om hypen driver over
Opbygning af AI-færdigheder i kommunerne
Kommuner har forskellige strategier for at opbygge AI-færdigheder. Fælles for kompetenceopbygningen er:
- Lederinvolvering: Det er afgørende at inddrage ledere i kompetenceudviklingen.
- Konkret anvendelse: AI-løsninger afprøves i praksis tæt på medarbejdernes kerneopgaver.
- Bred implementering: AI-færdigheder kan udbredes bredt i organisation på tværs af fagcentre.
- Trygt læringsmiljø: Medarbejderne skal være trygge ved at eksperimentere med AI.
- Praktisk anvendelse: AI-færdigheder skal bruges i hverdagen.
- Løbende læring: Der skal være plads til refleksion og opfølgning, fx i forhold til behovet for yderligere kompetenceudvikling.
Inspirationskataloger fra KL
KL har udgivet to inspirationskataloger om opbygning af AI-færdigheder hos medarbejdere i kommunerne. Hent inspirationskatalogerne nederst på siden.
#1 Inspirationskatalog: Fem eksempler på kompetenceforløb om generativ AI i kommunerne
Dette katalog viser, hvordan kommuner udvikler kompetencer og opbygger viden om generativ AI. Der er eksempler på kompetenceudvikling målrettet kommunernes medarbejdere og ledere samt vidensopbygning hos borgerne.
Læs mere om inspirationskataloget i nyheden: Få inspiration til kompetenceforløb om generativ AI
#2 Inspirationskatalog: Fem eksempler på arbejdet med AI-færdigheder for det pædagogiske personale
Dette katalog viser, hvordan kommuner og skoler arbejder med AI-færdigheder gennem kompetenceforløb for det pædagogiske personale i grundskolen.
Læs mere om inspirationskataloget i nyheden: Få inspiration til AI-kompetenceforløb for personale i grundskolen
Artikel 4 i AI-forordningen
"Udbydere og idriftsættere af AI-systemer træffer foranstaltninger til i videst muligt omfang at sikre et tilstrækkeligt niveau af AI-færdigheder hos deres personale og andre personer, der er involveret i drift og anvendelse af AI-systemer på deres vegne, og tager herved hensyn til disse personers tekniske viden, erfaring og uddannelse samt den kontekst, hvori AI-systemerne skal anvendes, og de personer eller grupper af personer, som AI-systemerne skal anvendes på."
Se webinarer om AI
KL kører en gratis AI-webinarrække, hvor der d. 25. februar 2025 var fokus på AI-færdigheder.
Kontakt
Lasse Jacobsen
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3090
E-mail: jala@kl.dk
Christoffer Lindved Dithmer
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3089
E-mail: chld@kl.dk