Kommunernes Borgerservice
Borgerservice i landets kommuner er bindeled mellem borgere og det offentlige Danmark. Borgerservice er kommunens ansigt udadtil og opfylder en vigtig samfundsmæssig funktion.
Borgerservice fungerer som ambassadør for det offentlige Danmark - det er typisk hér, borgeren møder kommunen ansigt til ansigt. Kommunernes Borgerservice tilbyder alt lige fra det fysiske møde i alle 98 kommuner til digital og telefonisk vejledning og sagsbehandling.
I takt med at øvrige offentlige myndigheder lukker for fysisk hjælp, er Borgerservice blevet stedet, hvor borgerne henvender sig, når de har brug for hjælp med det digitale, skal finde vej til rette myndighed eller have en offentlig ydelse.
KL understøtter fremtidssikring af Borgerservice og har iværksat en række initiativer og tilbud til ledere og medarbejderne:
I publikationen "Borgerservice - en tryg og nem indgang til den offentlige sektor" præsenterer KL fem fælleskommunale pejlemærker for fremtidens Borgerservice i kommunerne. Pejlemærkerne sætter en ny ambitiøs retning for de tilbud, borgerne møder i Borgerservice.
Med pejlemærkerne ønsker kommunerne, at Borgerservice fortsat skal være stedet, hvor borgerne får en tryg og nem indgang til den offentlige sektor. Borgerservice skal hjælpe borgerne med at klare sig i det digitale velfærdssamfund og styrke samarbejdet med forskellige parter for at levere den relevante hjælp – i både hverdagen og i akutte situationer. Med digitalisering kan kommunerne gentænke den service, de tilbyder borgerne, så den bliver mere fleksibel og imødekommer borgernes stigende forventninger. Samtidig bliver der frigjort ressourcer, der kan bruges på anden velfærd.
De fem pejlemærker:
- Borgerservice er det menneskelige ansigt i den digitale offentlige sektor
- Borgerservice tilbyder sine services digitalt, når det giver værdi for borgeren
- Borgerservice understøtter borgernes selvstændighed i det digitaliserede velfærdssamfund
- Borgerservice sikrer den rette service i tæt samarbejde med andre
- Borgerservice kan bidrage ved akutte hændelser i samfundet
Læs publikationen "Borgerservice - en tryg og nem indgang til den offentlige sektor"
KL har sammen med kommunerne indsamlet en række cases, der knytter sig til pejlemærkerne for fremtidens Borgerservice. De er nu udgivet i et inspirationskatalog, der skal inspirere til arbejdet med pejlemærkerne.
I de forskellige cases bliver det foldet ud, hvordan kommunerne har arbejdet med de enkelte initiativer, og kommunerne giver gode råd til andre kommuner. Hver case fortæller om værdien for borgeren, implementeringen og ressourceforbruget. Der er indsat kontaktoplysninger, så man kan række ud til den pågældende kommune og få mere information, hvis man er interesseret i selv at arbejde med et lignende tiltag eller videndele.
Se Inspirationskatalog: Pejlemærkerne for fremtidens Borgerservice i praksis
Borgerservice har længe været under forandring og har spillet en stor rolle ift. at hjælpe borgerne til at blive digitale. Netværket giver mulighed for en tættere dialog mellem Borgerservicechefer og KL, en platform for videndeling på tværs af kommunerne om aktuelle og fælles problematikker på området, samt et rum for strategiske drøftelser.
Fremfærd Borger, KL og HK Kommunal har samarbejdet om projektet "Hjælp til digitalt udfordrede borgere", ud fra et ønske om at understøtte digital inklusion af borgere, som har udfordringer med det digitale. Du kan besøge projektets hjemmeside her.
Borgere, der har brug for hjælp til det digitale, spørger Borgerservice om hjælp til alt fra digitale selvbetjeningsløsninger, til private apps som f.eks. bank og til fritidsliv. I projektet har man derfor udviklet dialogmateriale, et ledelseskatalog og juridiske afklaringer, der skal klæde medarbejdere og ledere på, så de bliver endnu bedre til at håndtere hverdagens dilemmaer og gråzoner.
De seks dilemmaer, handler om mødet mellem medarbejder og borger. Dilemmaerne kan eksempelvis bruges som case på et afdelingsmøde, og de kan læses her: Seks dilemmaer omkring hjælp til digitalt udfordrede
Ledelseskataloget kan findes her: Til dig som leder: Støt medarbejderne i brugen af dialogmaterialet | VPT