Gå til hovedindhold
Nyhed
Digitalisering og teknologi

Pejlemærker viser vejen for fremtidens Borgerservice

Borgerservice i landets kommuner er bindeled mellem borgere og det offentlige Danmark. KL lancerer fælleskommunale pejlemærker, der skal sætte retning for de tilbud, borgerne møder i Borgerservice.

28. sep. 2023

Indhold

    På Borgerservice møder borgerne kommunen ansigt til ansigt, og medarbejderne hjælper med alt fra at udstede pas og kørekort til at hjælpe med at navigere i det digitaliserede samfund. Borgerservice har en stor opgave i at følge med udviklingen og hjælpe alle borgere bedst muligt. Det kræver gode rammer og høje ambitioner.

    For at sætte kursen for fremtidens Borgerservice lancerer KL derfor nu fælleskommunale pejlemærker i publikationen ”Borgerservice – en tryg og nem indgang til den offentlige sektor”.

    "Borgerservice spiller en hovedrolle i, at vi både nu og i fremtiden har et inkluderende digitalt velfærdssamfund. Medarbejderne er vigtige ambassadører, der bygger bro mellem borgere og den offentlige sektor. Borgerservice er borgernes indgang til det offentlige, og derfor er det også vigtigt, at man lokalt tager aktivt stilling til, hvilke services man vil tilbyde, og hvordan man styrker samarbejdet med de forskellige parter for at kunne levere den relevante hjælp – både i hverdagen og i akutte situationer. Vi håber, at pejlemærkerne kan danne et godt grundlag for de vigtige lokale drøftelser,” siger Peter Rahbæk Juel, der er formand for KL's Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg.

    Kommuner inspirerer hinanden til endnu bedre service

    De fælleskommunale pejlemærker indeholder forudsætninger for at nå målene med en Borgerservice i verdensklasse. I pejlemærkerne er der cases fra kommuner landet rundt, så kommuner kan inspirere hinanden til at finde måder at give borgerne en endnu bedre service. Fra samarbejder på tværs om chat- og voicebots til indsatser, der guider ældre og pårørende med alt i forbindelse med flytning til ældrebolig.

    ”Pejlemærkerne sætter fokus på alt det, Borgerservice kan og gør landet rundt. De understreger både vigtigheden af det menneskelige møde, når det offentlige er svært eller det digitale driller, og inspirerer os til at tænke i nye baner ift. servicen til borgere, virksomheder og samfund,” siger Mark Korshøj Jensen, der er formand for Borgerservice Danmark og borgerservicechef i Gladsaxe Kommune.

    De 5 pejlemærker 

    1. Borgerservice er det menneskelige ansigt i den digitale offentlige sektor.
    2. Borgerservice skal tilbyde sin services digitalt, når det giver værdi for borgeren.
    3. Borgerservice understøtter borgernes selvstændighed i det digitaliserede velfærdssamfundet.
    4. Borgerservice sikrer den rette service i tæt samarbejde med andre.
    5. Borgerservice kan bidrage ved aktuelle hændelser i samfundet. 

    Dokumenter

    Kontakt

    Pressechef

    Line Oxholm Thomsen

    Kommunikation

    Telefon: +45 3370 3536

    E-mail: lnt@kl.dk