Farvel og goddag indeholder mål og tegn for robusthed og forandringsparathed inden for hvert af de 7 dimensioner nævnt ovenfor. Målene udtrykker ønskede tilstande, mens tegnene kan vise, i hvilken grad barnet er robust og forandringsparat. Tegnene danner grundlag for personalets observationer af de børnehavebørn, der næste år skal starte i skolen, samt for observation af børn i børnehaveklassen.
Det er personalet, der inden for de 7 områder gennem mål og tegn observerer børnene. Observationerne foregår ud fra dagtilbuddets eller skolens normale pædagogiske praksis og i de forskellige hverdagssituationer børnene indgår i. Hverdagssituationerne er delt op på dagligdags aktiviteter; voksenigangsatte og børnestyrede aktiviteter. Observationer er ikke en isoleret aktivitet eller et særligt testmiljø med en afgrænset gruppe af børn, men observationer i dagligdagen. Observationerne er ikke en karaktergivning af børnene.
Der er også udviklet mål og tegn for samarbejdet mellem dagtilbud, skole og forældre og skole og gode overgange og for den pædagogiske praksis for at understøtte udvikling af robusthed og forandringsparathed. Disse områder belyses ved, at medarbejdere og ledere svarer på en række spørgsmål, som er formuleret ud fra de fastsatte tegn.
For både observationer af børnene og besvarelse af spørgsmål om den pædagogiske praksis gælder, at besvarelserne indføres i et elektronisk spørgeskema.