Gå til hovedindhold
Forebyggelse
Børn og unge
Sundhed

Fælles ansvar i lokalsamfundet

Der er et stort potentiale i at kommunale aktører er nysgerrige og opsøgende i børnenes lokalmiljø. Når de rækker ud til hinanden, foreninger og det øvrige lokalsamfund, bliver der skabt nye muligheder, som giver bedre sammenhæng og stærkere fællesskaber i børnenes og deres familiers hverdagsliv.

Indhold

    Lokalsamfund står sammen om børns sundhed og trivsel

    Børneliv i sund balance foregår i ti meget forskellige lokalområder med både landområder, provinsbyer og forstæder. Indsatsen i lokalsamfundene bliver derfor bygget op omkring aktører og ressourcer, der allerede er tilstede lokalt og deres interesse i at bidrage til et børneliv i sund balance. Der er Børneliv i sund balance gode erfaringer med lokale netværksgrupper, der samler repræsentanter for skole, dagtilbud, sundhedspleje og andre lokal aktører fx foreninger og boligorganisationer.

    Årlig festival skaber nye samarbejder

    I alle lokalområder er der gode erfaringer med en årlig festivalsuge med sjove børneaktiviteter, som er arrangeret af lokalsamfundet. Her samarbejder skoler og dagtilbuddene med lokale aktører som biblioteker, supermarkeder og foreninger. I flere tilfælde har denne kontakt førte til et tættere samarbejde om børneaktiviteter lokalt året rundt. På den måde er festivallen med til at skabe et bedre netværk i lokalsamfundet til gavn for børnene.

    Flere aktive børn i et styrket foreningsliv

    Der er gode erfaringer med at skoler og dagtilbud tager et større ansvar for at bygge bro til det lokale foreningsliv. I Børneliv i sund balance bliver der arbejdet med to tilgange:

    • Fælles forløb, hvor børnene prøver foreningsaktiviteterne af i institutionstiden.
    • Åben hal, hvor skoler og dagtilbud formidler om hallens tilbud og hvor foreningerne har værtsrollen på skift.

    Nærhedscirklen viser lokale udflugtsmål

    Det er et fysisk kort, hvor det med en cirkel rundt om dagtilbuddet eller skolen er markeret, hvor langt børn kan gå. På kortet bliver der indtegnet oplevelser for børn, fx den gode legeplads, den hemmelige brombærbusk eller det høje udkigstårn. Det er personale, børn og forældre, der selv løbende føjer oplevelser til kortet. På den måde kommer kortet til at afspejle en fælles viden om, hvor det er sjovt at tage hen – både i institutionstiden og som familie.

    Læs mere i kapitel 3 og 8 i erfaringsrapporten.

    Sidst opdateret: 11. december 2024

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Karen Karlsson Eriksen

    Sundhed & Ældre

    Telefon: +45 3370 3859

    E-mail: kae@kl.dk