Gå til hovedindhold
ÆldreReform
Ældre
Pleje

Lokalplejehjem

Lov om lokalplejehjem trådte i kraft den 1. januar 2025. Dermed har kommunerne mulighed for at etablere eller omlægge kommunale plejehjem til en ny type frisatte plejehjem – lokalplejehjem.

Indhold

    Det er op til den enkelte kommune at beslutte om de ønsker at etablere lokalplejehjem.

    Lokalplejehjemmene etableres i en aktieselskabskonstruktion og skal styres af selvstændige, professionelle bestyrelser bestående af repræsentanter fra lokalmiljøet og det lokale erhvervsliv, som får eget ansvar for plejehjemmets økonomi og drift.

    Lokalplejehjemmene får samme frihedsgrader som private friplejehjem og er kendetegnet ved: 

    • Kommunalt ejerskab. 
    • Selvstændig driftsenhed med frisættelse fra kommunalbestyrelsens politikker og krav. 
    • Adskillelse af myndighed og drift sådan, at en selvstændig og professionel bestyrelse har ansvaret for drift og økonomi, mens kommunalbestyrelsen fortsat har ansvaret for visitation, finansiering og forsyning. 
    • Mulighed for at tilbyde tilkøbsydelser.

    Der er i aftale om ældrereform afsat 120 mio. kr. til at understøtte etableringen af lokalplejehjem i kommunerne. 

    Ansøgningspulje til kommuner

    Kommunerne kan søge et fast tilskud på fire mio. kroner, som blandt andet kan bruges til frikøb af medarbejdere og afhjælpe midlertidige administrative udgifter i forbindelse med udvikling af lokalplejehjem.

    Puljen, som er en del af udmøntningen af ældrereformen, fordeles efter først-til-mølle-princippet, og der er afsat i alt 103 mio. kr. i perioden 2025-2027. Der er afsat 33 mio. kr. i 2025.

    Ansøgningspulje til kommunernes etablering af lokalplejehjem | Social- og Boligstyrelsen

    FAQ om lokalplejehjem

    Ældreministeriet har udarbejdet en oversigt med ofte stillede spørgsmål og svar om lokalplejehjem. Listen med spørgsmål og svar opdateres løbende. 

    Spørgsmål & svar om Ældrereformen - Ældreministeriet

    Orientering om vedtagelse af lov om lokalplejehjem

    Webinar: Lokalplejehjem og etableringsstøtte til kommunerne

    Øvrige etableringsstøtteinitiativer

    • KL har fået 10 mio. kroner til et rejsehold, som skal understøtte kommunerne med vejledning, netværk og juridisk sparring (2025-2027).
    • Tre mio. kroner er afsat til at yde vejledning og kompetenceudvikling for medlemmer af lokalplejehjemsbestyrelser.  
    • Fire mio. kroner er afsat til at indhente juridisk bistand til udarbejdelse af vejledende materiale ifm. omlægningen til/etableringen af lokalplejehjem. 

    Nu er startpakken til nye lokalplejehjem klar

    Sidst opdateret: 9. april 2025

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Nynne Agergaard Hansen

    Sundhed & Ældre

    Telefon: +45 3370 3132

    E-mail: nyah@kl.dk