Gå til hovedindhold
Pressemeddelelse
Ældre

Nu er startpakken til nye lokalplejehjem klar

Der er med ældrereformen afsat 120 mio. kroner til fire initiativer, som skal hjælpe kommunerne med at få en ny type af frisatte kommunale plejehjem op at stå. De såkaldte lokalplejehjem skal give mere plads til forskellighed og aktiv inddragelse af lokalsamfundet.

30. jan. 2025
  • Tegnsprog

Indhold

    Landets kommuner har med vedtagelse af loven om lokalplejehjem 1. januar 2025 fået mulighed for at oprette en ny type plejehjem, der skal komplettere kommunale plejehjem og friplejehjem.

    Formålet med de nye lokalplejehjem er at give kommunerne styrkede rammer for at drive kommunalt ejet plejehjem med fokus på lokal frihed og ansvar. Lokalplejehjem har, som noget nyt, mulighed for at sælge tilkøbsydelser til beboerne, hvilket hidtil har været forbeholdt friplejehjem. 

    - De nye lokalplejehjem skal give vores ældre mere at vælge imellem, så de kan finde den bolig og hjem, som passer til dem. Det kan være et alment plejehjem eller et profil-plejehjem som for eksempel et plejehjem for veteraner, udsatte eller ældre som holder af at have et hjem, hvor kunst, natur eller noget helt tredje, fylder. Men nyt land er også ukendt land, og derfor er vi klar med en startpakke til de kommuner, som vil gå forrest og arbejde med at etablere et lokalplejehjem med lige netop den profil, de tænker er den rigtige. Det handler i bund og grund om at frisætte det lokale ansvar ved, at ledere, medarbejdere og ældre sammen skaber deres plejehjem, siger ældreminister Mette Kierkgaard.   

    Allerede til marts åbner den pulje, som interesserede kommuner kan søge til hjælp med etableringen af deres særlige lokalplejehjem. I perioden 2025-2027 har partierne bag aftalen om ældrereformen afsat mere end 100 mio. kroner til at hjælpe med midlertidige administrative udgifter. 

    Økonomien vil også gå til at yde vejledning og kompetenceudvikling for medlemmer af lokalplejehjemsbestyrelser, ligesom der er afsat penge til at indhente juridisk bistand til udarbejdelse af vejledende materiale ifm. etableringen af lokalplejehjem.

    Næstformand for KL’s Sundheds- og Ældreudvalg, Michael Fenger, siger:

    - Muligheden for at etablere lokalplejehjem giver os et ekstra redskab i værktøjskassen, når vi skal skabe en ældrepleje, der i endnu højere grad afspejler de ældres behov og ønsker lokalt, og hvor samarbejdet med lokal- og civilsamfundet er endnu stærkere. Det er bestemt positivt, og jeg glæder mig til at følge erfaringerne fra de kommuner, der vælger at afprøve den nye model. Lokalplejehjemmene skal drives som et kommunalt ejet aktieselskab, og det vil være en ny konstruktion for mange. Jeg vil derfor gerne kvittere for, at regeringen har afsat midler til at understøtte de kommuner, der lokalt kan se mening i at prøve kræfter med den nye mulighed.

    De nye lokalplejehjem etableres som aktieselskaber, der kan ejes af en eller flere kommuner. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for visitation, forsyning og finansiering, men om noget nyt får selvstændige, professionelle bestyrelser bestående af repræsentanter fra lokalmiljøet og det lokale erhvervsliv ansvar for plejehjemmets økonomi og drift. Lokalplejehjem er ikke en konkurrent til kommunale plejehjem eller friplejehjem, men en ekstra mulighed for at arbejde med frisættelse.

    I Køge Kommune har byrådet netop sat gang i et arbejde, der skal formulere visioner og rammer for at etablere lokalplejehjem i kommunen.

    - I Køge Kommune er vi rigtig glade for den mulighed, ældrereformen giver os, som vil betyde større frihed til personale og ledelse og mere valgfrihed for borgerne på kommunens plejehjem. Det bliver spændende at se, hvad denne særlige konstruktion i form af aktieselskaber kommer til at bidrage med – og ikke mindst at se hvordan det vil styrke bestyrelserne i arbejdet med udvikling af gode lokalplejehjem, og engagement af lokalsamfundet. Der vil helt sikkert opstå en række spørgsmål i processen, og jeg er glad for, at der følger både penge og bistand med, som kan hjælpe os på vej i at finde de bedste løsninger, siger borgmester i Køge Kommune, Marie Stærke.

    Fakta om de fire initiativer:

    Der er i alt afsat ca. 120 mio. kroner til initiativerne i ”startpakken”:

    1. Der er afsat 103 mio. kr. i 2025-2027 til en pulje til kommuners etablering af lokalplejehjem til at afhjælpe midlertidige administrative etableringsudgifter. Puljen åbner første gang til marts.
    2. KL har fået 10 mio. kroner til et rejsehold, som skal understøtte kommunernes med vejledning, netværk og juridisk sparring.
    3. Tre mio. kroner er afsat til at yde vejledning og kompetenceudvikling for medlemmer af lokalplejehjemsbestyrelser.  
    4. I år er der desuden afsat fire mio. kroner til at indhente juridisk bistand til udarbejdelse af vejledende materiale ifm. omlægningen til/etableringen af lokalplejehjem. 

    Kontakt

    Chefkonsulent

    Morten Christensen

    Kommunikation

    Telefon: +45 3370 3689

    E-mail: moch@kl.dk