Kontakt
Annie Bekke Kjær
Digitalisering & Teknologi
Telefon: +45 3370 3758
E-mail: anbk@kl.dk
I Svendborg har Borgerservice en varevogn, der kører rundt i den geografisk store kommune og udøver borgerservice. I bilen kan man få næsten præcis samme hjælp, som man kan få i almindelig borgservice – bare tættere på hjemmet og uden tidsbestilling.
Siden 2021 har Svendborg Kommune haft en Borgerservice-varevogn, der kører rundt i kommunen og hjælper med stort og småt. Bilen kører tre dage om ugen og besøger to forskellige lokationer om dagen i halvanden time hvert sted. Svendborg er en geografisk stor kommune og med Mobil Borgerservice er det nemmere for borgerne at komme i kontakt med Borgerservice.
"Du kan få løst næsten de samme opgaver i Mobil Borgerservice, som du kan hos fysisk Borgerservice – og så helt uden tidsbestilling," siger Maria Laursen, afdelingsleder i Svendborg Kommune.
Den Mobile Borgerservice skaber nærvær. Der er ikke tidsbestilling, Borgerservice kommer til borgerne og man kan få stort set præcis samme hjælp hos Mobil Borgerservice som hos almindelig Borgerservice.
Det er givende, at Borgerservice kommer til lokalmiljøet, da det gør det nemmere for borgerne at få adgang til hjælp. Borgerservice oplever, at nogle borgere kører efter borgerservicebilen, hvis de har akutte behov.
"Noget af det mest væsentlige er nærværet. Det gør rigtig meget, at Borgerservice er fysisk derude, hvor borgerne er," siger Maria Laursen.
Tiltaget startede som et politisk ønske med inspiration fra Vejle Kommune. Meget af implementeringsprocessen gik med at designe bilen, beslutte hvad den skulle kunne og dermed hvilket udstyr den skulle have. Derudover skulle der træffes beslutninger om type af bil (elbil) og foretages geografisk mapping af kommunen så bilens lokationer kunne udvælges.
Svendborg lavede aftaler med forskellige lokale aktører, så bilen kunne få tilført strøm, og nogle steder kunne der også opstilles venteområder til borgerne.
I de indledende processer var der en del arbejde i at afklare økonomi, ressourcer og andre overvejelser ift. at flette tiltaget ind i en travl hverdag. Bilen kræver to ansattes tid: en chauffør der varetager det praktiske med at køre, sætte op og uddele kønumre og en Borgerservicemedarbejder. Udover personaleudgifter er den årlige driftsudgift ca. 100.000 kr., og etableringsudgiften for tiltaget var ca. 1 ½ årsværk.
Fem pejlemærker sætter en ny ambitiøs retning for kommunernes Borgerservice:
Med pejlemærkerne ønsker kommunerne, at Borgerservice fortsat skal være stedet, hvor borgerne får en tryg og nem indgang til den offentlige sektor. KL I publikationen "Borgerservice - en tryg og nem indgang til den offentlige sektor" (2023) præsenterer KL de fem fælleskommunale pejlemærker for fremtidens Borgerservice i kommunerne.