Topmøderklæring fra Børn og Unge Topmøde 2025
Dette er KL’s Børne- og Undervisningsudvalgs erklæring. Kommunalpolitikere på børne- og ungeområdet har haft mulighed for at drøfte og kommentere på indholdet. Med denne erklæring ønsker KL’s Børne- og Undervisningsudvalg gennem perspektiverne nedenfor at kunne inspirere til det fortsatte arbejde for et almenområde, der kan mere for flere.
Perspektiver for et almenområde, der kan mere for flere
Vi ønsker et samfund, hvor der er plads til forskellighed og mangfoldighed. Hvor vi kan mødes på kryds og tværs i fællesskaber med forskellige forudsætninger. Hvor fx en psykiatrisk diagnose i barndommen ikke betyder udelukkelse fra de almene fællesskaber i uddannelse og livsforløb. Vi har et mål om, at alle børn og unge kan udvikle sig fagligt, socialt og personligt og trives i stærke fællesskaber i dagtilbud, folkeskole og fritidstilbud. Og vi ønsker derfor at udvikle og forbedre vores almene tilbud, så de giver bedre deltagelsesmuligheder for flere børn. Samtidig skal der være specialtilbud af høj kvalitet for de børn og unge, der har brug for det.
Det kræver nytænkning både nationalt, kommunalt og lokalt. Kommunerne er allerede gået i gang med dette svære arbejde, og vi har brug for at dele erfaringer, både der hvor det er svært, og der hvor det lykkes. For vi skal inspirere og lære af hinanden. Der er ikke ét greb som alene løser udfordringen. Det involverer alle aktører omkring børn og unge i kommunerne, og det har mange facetter fra håndtering af fysisk miljøer ude og inde, mere praksis faglighed, nye undervisningsformer, klasserumsledelse osv. Det er en proces, der tager tid, og som man på flere måder må tage trin for trin.
Vi vil gerne investere i det almene fællesskab. For hvis de kommunale tilbud til børn og unge skal kunne noget andet og mere end i dag for flere børn, så kræver det, at vi øger kvaliteten i dagtilbud, i den almene folkeskole og i vores arbejde med de unge. Det er vanskeligt i dag, hvor en voksende andel af økonomien på børne- og skoleområdet bliver brugt på specialtilbud. Hvis den udvikling fortsætter, går det ud over børn og unges trivsel, kvaliteten i dagtilbud, skole mm. Samtidig går det ud over det faglige engagement og motivationen blandt lærere og pædagoger, og vi sætter forældrenes opbakning til de kommunale tilbud på spil.
Læs alle perspektiverne i topmødeerklæringen.