Blandt de frihedsgrader, der allerede gælder fra næste skoleår 2024/25, er de udvidede frihedsgrader om fuld kompetencedækning og konvertering af den understøttende undervisning i folkeskolen. Det betyder bl.a., at skolerne i det kommende skoleår fortsat har mulighed for at fravige målsætningen om, at lærerne skal have undervisningskompetence i de fag, de underviser i på alle klassetrin (målsætningen om fuld kompetencedækning).
Fra skoleåret 2025/26 gælder undtagelsen for kompetencedækning kun for indskolingen. Frem mod ikrafttrædelsen af Folkeskolens Fagplaner i 2027/28 (fagfornyelsen) gives der øget frihed i forhold til de gældende læreplaner (Fælles Mål). Fra næste skoleår 2024/25 er fagenes færdigheds- og vidensområder vejledende, og det er kun fagenes formål og kompetencemål, der er bindende. Det betyder, at lærerne i deres tilrettelæggelse af undervisningen er fri fra de 866 bindende færdigheds- og vidensområder og kun er bundet af fagenes formål og kompetencemål.
Fra skoleåret 2025/2026 afskaffes den understøttende undervisning, og der bliver i stedet indført en ”timebank”, som den enkelte skole kan råde over til fx holddannelse, co-teaching, turboforløb, trivsels- og inklusionsfremmende indsatser, SFO, kompetenceudvikling og materialer. Med henblik på at finansiere aftalens elementer afkortes den tidligere understøttende undervisning med 200 timer årligt fra centralt hold. De resterende timer til understøttende undervisning udgør således timebanken.
Under "Dokumenter" nedenfor finder I de fire oversigter, der viser aftalens 33 initiativer, og hvornår de træder i kraft. Initiativerne er inddelt i
- initiativer, der giver frihed (grønne rækker)
- initiativer der gælder lokalt i skoleåret (gule rækker)
- nationale initiativer (grå rækker).
Oversigten viser også, hvem der forventes at handle på initiativet.
Præsentationen skal ses som et supplement til BUVM’s oversigt over, hvornår initiativerne træder i kraft.
BUVM’s oversigt kan findes på Børne– og Undervisningsministeriets side om Ikrafttrædelsesoversigt