Fortællinger og evalueringsfællesskaber om børns sproglige udvikling består af tre delredskaber; læringshistorier, det pædagogiske evalueringsfællesskab og det kommunale evalueringsfællesskab:
Læringshistorier skrives af det pædagogiske personale og er fortællinger om et eller flere børns læring i konkrete situationer. Læringshistorier lægger vægt på at studere læringen mens den foregår og forstå læringsmiljøet ud fra barnets perspektiv.
Det pædagogiske evalueringsfællesskab er et pædagogisk dialogforum, der tager afsæt i en række af læringshistorier om børns sproglige læring. I evalueringsfællesskabet kvalificeres den enkelte pædagogs læringshistorier. For at fastholde dialogen udarbejdes en skriftlig fortælling, også kaldet en metafortælling.
Metafortællingen består af udvalgte læringshistorier med høj grad af genkendelse og identifikation i deltagerkredsen. Metafortællingerne kan kvalificeres og perspektiveres via inddragelse af relevante data (herunder kvantitative sprogvurderingsdata og forskning i børns sproglige læring) og via diskussion i en bredere deltagerkreds.
Det kommunale evalueringsfællesskab er et dialogforum for pædagoger, ledere, forvaltningsansatte, forældre og politikere. I evalueringsfællesskabet etableres udviklingsorienterede dialoger om kvalitet mellem centrale aktører på dagtilbudsområdet. Dialogen i evalueringsfællesskabet inddrager læringshistorier og metafortællinger fra de involverede dagtilbud.