Gå til hovedindhold
Aftaler
Arbejdsmarked
Arbejdsgiver

Tværgående aftaler

Generelle aftaler om ansættelsesvilkår indgået med Forhandlingsfællesskabet.

Indhold

    Her finder du aftaler om ansættelsesbeviser

    Aftaler

    Herunder kan du finde aftalen om trivsel og sundhed samt rammeaftalen om tele- og hjemmearbejde.

    Aftaler

    Her kan du finde aftalen om deltidsansatte

    Aftaler

    Har du spørgsmål angående ferie, er du velkommen til at skrive til ferie@kl.dk. Denne postkasse henvender sig udelukkende til kommunerne og ikke til privatpersoner.

     

    Her kan du finde aftaler og information vedrørende tjenestefrihed, barnets 1. og 2. sygedag og barsel.

    Har du spørgsmål angående barsel, er du velkommen til at skrive til barsel@kl.dk. Denne postkasse henvender sig udelukkende til kommunerne og ikke til privatpersoner.

    Aftaler

    Her kan du finde aftalen om kompetenceudvikling.

    Aftaler

    Her kan du finde aftalen om kontrolforanstaltninger

    Aftaler

    Her kan du finde aftalerne om lønninger for kommunalt ansatte, transport på tjenesterejser og tjenesteboliger samt elevaftalerne:

    Aftaler

    Herunder kan du finde rammeaftalen om MED samt TR/SU-aftalerne.

    Du kan også finde information, vejledning og håndbøger til ovennævnte aftaler.

    Aftaler

    Bestemmelserne om pension for overenskomstansatte findes i de enkelte overenskomster samt i aftale om pensionsordning for visse ansatte i kommuner og amter (opsamlingsordningen).

    Opsamlingsordningen omfatter medarbejdere ansat i kommuner og amter, som i medfør af aftalen er pensionsberettigede, og som ikke er omfattet af en af de pensionsordninger, der er aftalt mellem de enkelte forbund og arbejdsgiverparterne for kommuner og amter, jf. den enkelte overenskomst.

    Der er udarbejdet et fortolkningsbidrag, som gælder for samtlige ansatte, som i medfør af aftalen er pensionsberettigede.

    Aftaler

    I forbindelse med implementering af konvertering af seniordage til seniorbonus for visse grupper pr. 1. januar 2025 i Rammeaftale om seniorpolitik, er parterne enige om at aftale en forlænget frist i rammeaftalens §21, stk. 6, der således for 2024 udskydes til 1. december 2024.

    For kommuner, der allerede har orienteret medarbejderne, der er berørt af ændringen fra seniordage til seniorbonus om frist den 1. oktober og gennemført en proces vedrørende dette, er forlængelse af frist ikke ensbetydende med, at ny proces skal gennemføres. I disse tilfælde vil det være tilstrækkeligt at informere de medarbejdergrupper, der evt. ikke har fået informationen om fristen for meddelelse af valg af konvertering tilbage fra seniorbonus til seniordage.

    Herunder kan du finde rammeaftalen om seniorpolitik samt bilag til aftalen.

    Aftaler

    Her kan du finde rammeaftalen om det sociale kapitel samt informationer om fleksjob mv.

    Aftaler

    Sidst opdateret: 4. december 2024

    Kontakt

    Sekretær

    Tine Olsen

    Arbejdsgiverpolitisk Center

    Telefon: +45 3370 3615

    E-mail: tiol@kl.dk

    chefsekretær

    Kirsten Kvist

    Arbejdsgiverpolitisk Center

    Telefon: +45 3370 3280

    E-mail: kikv@kl.dk