Kontakt
Jim Foli
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3437
E-mail: jifo@kl.dk
Aalborg Kommune har med en HTML-først-strategi og tidlig implementering af testværktøjer skabt en effektiv tilgang til webtilgængelighed, der sætter borgeren i centrum. Samtidig har weborganisationen ændret tilgang til kontrakt- og leverandørstyringen.
I forbindelse med udbud og implementering af ny hjemmeside har Aalborg Kommune fokuseret benhårdt på forebyggelse og implementering af en webtilgængelig løsning fra begyndelsen. Skrappe krav i udbudsmaterialet, systematisk opfølgning, aktiv brugerinddragelse med fuldt fokus på borgerne med funktionsnedsættelser, en HTML-først-tilgang og nej til PDF-filer og andre dokumenter på hjemmesiden har været de vigtigste virkemidler i forebyggelsesstrategien.
Ved at fokusere på brugernes adfærd og behov har Aalborg Kommune skabt et solidt fundament for en mere tilgængelig digital infrastruktur. Kommunens strategi med at anvende HTML frem for PDF og integrere brug af testværktøjer - og ikke mindst konkrete brugertests tidligt i forløbet - viser en proaktiv tilgang til webtilgængelighed, der gavner både borgere og kommunen.
Aalborg Kommune har med udbuddet af ny CMS-løsning vendt bevisbyrden i forhold til overholdelse af kravene i webtilgængelighedsloven. Gængs praksis er, at der blot stilles krav om, at loven skal overholdes. Aalborg Kommune stillede som mindstekrav, at overholdelsen af webtilgængelighedsloven skulle dokumenteres på baggrund af en dybdegående vurdering af løsningens webtilgængelighed før idriftsættelsen af løsningen. Aalborg Kommunes weborganisation arbejder på at få dette mindstekrav implementeret som en del af Aalborg Kommunes IT-standard-kontrakter. Udover mindstekravet om dokumentation for løsningens webtilgængelighed har Aalborg Kommune haft fuldt fokus på webtilgængelighed i alle aspekter af kravsspecifikationen.
Formålet med den tidlige og forebyggende indsats omkring webtilgængeligheden har været at skabe en hjemmeside, som ikke diskriminerer og ekskluderer brugere som følge af tekniske barrierer. Sidegevinsten har været, at Aalborg Kommune ikke på bagkant har været nødsaget til at bruge tid, penge og kræfter på at finde fejl og kæmpe for at få dem rettet på bagkant. Dette er altid en både dyrere og dårligere løsning.
Med andre ord så betyder fuldt fokus på webtilgængelighed i forbindelse med kravsstillelsen - fulgt op af løbende test med både automatiske værktøjer og aktiv inddragelse af brugere med funktionsnedsættelser - at leverandøren holdes fast på at levere et webtilgængeligt og lovmedholdeligt produkt fra begyndelsen. På den måde kan man undgå at ende i en situation, hvor webtilgængelighedskrav bliver en tillægsudgift
Aalborg Kommune har i sit arbejde med hjemmesidens webtilgængelighed især haft fokus på:
"Leverandøren skal senest ved idriftsættelsen dokumentere, at der er foretaget en dybdegående vurdering af webtilgængeligheden af Løsningen, og at denne overholder gældende standarder for webtilgængelighed (EN 301 549 / WCAG 2.1, niveau A og AA).
Den dybdegående vurdering skal være funderet i den metode for dybdegående monitorering, som fremgår af EU-Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/1524 af 11. oktober 2018 om fastlæggelse af en monitoreringsmetode og ordninger for medlemsstaternes rapportering i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/2102 om tilgængeligheden af offentlige organers websteder og mobilapplikationer."
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3437
E-mail: jifo@kl.dk