Gå til hovedindhold
/ Digital transformation

Kompetencehjulet

Her kan du læse mere om det digitale kompetencehjul for medarbejdere.

Indhold

    Udforsk kompetencehjulet

    Læs om KL's kompetencehjul for fremtidens digitale kompetencer. Hjulet har fire overordnede dimensioner for fremtidens digitale kompetencer og 12 underdimensioner.

    Kompetencehjulet er generisk, det vil sige, at det dækker grundlæggende digitale kompetencer for alle medarbejdergrupper. Beskrivelserne af kompetencerne, skal tilpasses behov, faglighed og temaer for de medarbejdergrupper, der arbejder med digitale kompetencer. Det kan ske ved at beskrive konkrete kompetenceprofiler, der beskriver hvad og hvor meget man skal kunne i bestemte roller og funktioner.

    Lav dit eget digitale kompetencehjul, og få hjælp til identificere dine styrker og svaghed. Testen er en række spørgsmål, som kortlægger de forskellige kompetencer i kompetencehjulet. Online værktøjet  er lavet i et samarbejde mellem KL, COK og Center for Digital Dannelse

    Gå til online testværktøj

    Fremtidens digitale kompetencer

    Dyk ned i de forskellige generiske kompetencedimensioner for fremtidens digitale kompetencer

    Fremtidens digitale kompetencer publikation

    Fundamentet forud for de digitale kompetencer 

    Det digitale kompetencehjul har fokus på netop digitale kompetencer. Men der er en række underliggende kompetencer, der kan være nødvendige for, at man kan begynde at arbejde med de digitale kompetencer. Det er grundlæggende læse- og skrivefærdigheder, sprogkundskaber, matematiske færdigheder og helt grundlæggende evner til at håndtere it. 

    For nogle vil manglende underliggende kompetencer være den væsentligste barriere for at arbejde med digitale løsninger og kompetencer. Selv med fremvæksten af talestyrede interfaces, vil det i mange funktioner fortsat være vigtigt, at man kan skrive, læse og mestre det danske på et vist niveau. I nogle jobfunktioner kan det også være nødvendigt at mestre flere fremmedsprog på et vist niveau, f.eks. for at kunne læse dokumentation, vejledninger etc., som nogle gange kun findes på fremmedsprog. Det er dog vigtigt at huske, at der er forskel på, hvilke underliggende kompetencer, der er relevante i forskellige sammenhænge. 

    Eksempler på underliggende kompetencer er: Læse- og skrivefærdigheder, danskkundskaber, relevante fremmedsprog, kompetencer til at rumme og tage del i forandring, kompetencer til at tænke systematisk og kritisk, kompetencer til at være løsningsorienteret og kreativ, kunne håndtere kompleksitet, kunne samarbejde på tværs og deltage i projekt 

    Dokumenter

    Kontakt

    Chefkonsulent

    Søren Frederik Bregenov-Beyer

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3909

    E-mail: sfb@kl.dk