Gå til hovedindhold
/ Dagtilbud og skole
/ Kompetencer og digitalt mindset
/ Teknologier

Få inspiration til mobilpolitikker og monitorering af elevers digitale skoleenheder

I et nyt inspirationskatalog kan du læse, hvordan skoler udvikler og implementerer skærmpolitikker og arbejder med at styre, hvilket indhold elever kan tilgå på deres digitale skoleenheder i undervisningen.

4. mar. 2025

Indhold

    Skærmanbefalinger, mobilpolitikker og trivsel trækker overskrifter for tiden. KL har udarbejdet et inspirationskatalog for at støtte forvaltninger og skoler i deres arbejde med disse tematikker.

    ”Casene i inspirationskataloget viser, hvordan kommuner har afsøgt det tekniske marked for at finde løsninger, der sikrer, at det er personalet, der tager stilling til, hvilket indhold - herunder det digitale - der er relevant for undervisningen. Det er også vigtigt, at personalet tager stilling til, hvornår digitale skoleenheder kan tilgås, og hvornår de er slukket,” siger Christoffer Lindved Dithmer, konsulent i  Center for Digitalisering og Teknologi, KL.

    Fokus på læring, trivsel og fællesskab

    I kataloget er der to cases med brug af styringsværktøjer. Her bidrager værktøjerne til at støtte eleverne i at vedholde fokus i undervisningen. Værktøjerne understøtter desuden personalet i at differentiere undervisningen efter niveau samt behov for tilgængelighedsværktøjer:

    ”Vi skal sikre, at der er fokus på læring og dannelse. Her ser vi det nye styringsværktøj som helt centralt, og det handler også om at sikre elevernes trivsel. Eleverne fortæller selv, at de er meget mere nærværende i fællesskabet om undervisningen, når de med styringsværktøjet LanSchool får hjælp til at bevare fokus,” siger Jakob Spliid, formand for Børn og Undervisningsudvalget, Sorø Kommune.

    Inspirationskataloget præsenterer også 4 organisatoriske tilgange til at genbesøge og udvikle mobilpolitikker. Elever, elevråd, forældregrupper, skolebestyrelser, personale, ledelse m.fl. har spillet afgørende roller i at udvikle pilotprojekter, alternative aktiviteter til mobilen og fællesskabende aktiviteter med både personale og elever:

    ”Det var vigtigt, at mobilpolitikken blev indført som et trin i forhold til at skabe fællesskab og ikke som en restriktion. Der var et tydeligt formål, som var mere og andet end bare at indføre mobilfri skole. Vi er meget glade for, at vi er blevet hørt, og at der er blevet indført andre aktivitetsmuligheder både ude og inde,” understreger Karen Holmelund von Sehested, elevrådsforperson, Langebjergskolen, Fredensborg Kommune

    Seks eksempler på kommunecases om styringsværktøjer og mobilpolitikker

    1. Personalet monitorerer adgangen til læringsteknologi i skolen, Rudersdal Kommune 
    2. Monitoreringsværktøj til fokuseret brug af læringsteknologi i skolen, Sorø Kommune
    3. Styrkede elevpauser som alternativ til mobilen, Ølstykke Skole, Egedal Kommune
    4. Elevråd former skolens mobilpolitik, Langebjergskolen, Fredensborg Kommune
    5. Udvikling og formidling af skærmanbefalinger, Kommunale Fælles Elevråd, Furesø Kommune
    6. Elevråd på Danmarks mindste skole afvikler pilotprojekter, Anholt Skole, Norddjurs Kommune

    Mange flere eksempler på monitoreringsværktøjer og mobilpolitikker i kommunerne

    Eksemplerne i inspirationskataloget er udvalgt for at inspirere og vise forskellige tilgange til indsatser om fokuserede læringsmiljøer. Der er mange måder at udvikle mobilpolitikker og anvende pædagogiske  styringsværktøjer i undervisningen på, og kataloget deler kun et udsnit af de forløb, som lige nu er i gang i kommunerne.

     

    Læs inspirationskataloget:

    Kontakt

    Konsulent

    Christoffer Lindved Dithmer

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3089

    E-mail: chld@kl.dk

    Konsulent

    Anna Høxbro Bak

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3213

    E-mail: anhb@kl.dk