Gå til hovedindhold
/ Kunstig Intelligens
/ Digital transformation

Kortlægning: Hvordan kan taleteknologi bruges i mødet med borgeren?

Roskilde Kommune og Aarhus Kommune gennemfører et signaturprojekt om taleteknologi i borgerrettede ydelser og med fokus på digital inklusion. Projektet er tredelt, og første delprojekt er nu gennemført med en indledningsvis kortlægning af markedet for taleteknologi og eksisterende taleteknologiske løsninger. Det er blevet til et inspirationskatalog med ambition om at vække interesse for taleteknologier hos kommuner og øvrige offentlige institutioner.

28. jun. 2021
  • Læs op

Indhold

    Inspirationskatalog deler erfaringer på tværs

    Taleteknologi beskriver teknologi, der kan bearbejde sprog ved at processere digitale lydmedier.

    Deloitte har været udførende på udarbejdelsen af kataloget, som bygger på et stort empiriarbejde, hvor Roskilde Kommune har været med som tæt sparringspartner i kvalificeringen af relevans for og kobling til det kommunale område.

    Inspirationskataloget er med til at afdække, hvad taleteknologien kan, hvordan den anvendes i dag og er et bidrag til udbredelsen af det taleteknologiske område ved at fremhæve en række af de bedste eksisterende cases. Kataloget samler op på de adspurgte organisationers oplevelser af styrker og begrænsninger ved anvendelsen af taleteknologier, samt de erfaringer, de har gjort sig, og hvilke udfordringer og realiserede gevinster, de har oplevet.

    Klaus Bjørn Larsen, som er projektleder på signaturprojektet i Roskilde Kommune, oplever at det tit er de samme cases, der bliver fremhævet, men at der findes overraskende mange gode projekter derude, som afprøver og eksperimenterer med taleteknologi, og gør sig værdifulde erfaringer, som andre organisationer med fordel kan tage ved lære af og lade sig inspirere af, når de selv skal prøves kræfter med en taleteknologi. Inspirationskatalogets formål er derfor også i høj grad at bidrage til vidensdelingen og udbredelsen af taleteknologiens muligheder i kommunalt regi.

    Fokus på de kvalitative gevinster

    Inspirationskataloget peger bl.a. på at trods taleteknologien ofte forbindes med de mere klassiske effektiviseringsteknologier som fx RPA, hvor der er fokus på økonomisk effektivisering på kroner og øre, så er det gennemgående for de beskrevne cases, at taleteknologiens gevinster i endnu højere grad hentes i fx kvalitetsløft, forbedret arbejdsmiljø, kvalificeret beslutningsstøtte og compliance.

    Roskilde tager erfaringerne med videre

    I Roskilde Kommune ser man et stort potentiale i taleteknologien og arbejder videre i signaturprojektets del 2 med udviklingen af en voicebot med fokus på digital inklusion. Kommunen vil inden for borgerserviceområdet afprøve en digital assistent-løsning, der gennem mundtlig dialog hjælper borgerne med at udføre handlinger eller finde relevante informationer. Inspirationskataloget har været første step i forhold til at blive klogere på teknologiens muligheder og begrænsninger, og har allerede givet et godt startskud til det videre arbejde med taleteknologi i de borgerrettede ydelser i Roskilde Kommune.