Gå til hovedindhold
/ Socialområdet
/ Videoløsninger/Skærmbesøg

Støtte på distancen – virtuelt besøg i borgeres hjem

Løsningen kan anvendes som supplement eller som primær kontaktform mellem borger og kommunen

07. jan. 2020
  • Læs op

Indhold

    Sønderborg Kommune skriver:

    Hvad kan løsningen?

    Vi anvender modulet VitaComm fra firmaet Applikator. Vi laver virtuel besøg i borgeres eget hjem.

    Målgruppen for videoløsningen er borgere, der vurderes, at kunne modtage hele eller dele af støtten virtuelt, dvs. via et videoopkald. Løsningen kan anvendes som supplement eller som primær kontaktform mellem borger og kommunen. Løsningen kan være relevant at anvende i en kortere eller længere periode.

    Værdi: Hvem får gavn af løsningen?

    Den skal erstatte nogen fysiske besøg. Det har et rehabiliterende fokus. Målet er at etablere en løsning der kan ressourceoptimere (forenkle og optimere arbejdsgange og processer). Og give hurtigere responstid ved behov for hjælp og støtte. Samt øget fleksibilitet i ydelserne, og øget rehabilitering af borgerne.

    OBS-punkter

    • Løsningen skal være driftssikker 365 dage om året.
    • Løsningen skal være brugervenlig og nem at betjene.
    • Medarbejderne skal være motiveret til at yde støtte på anden vis, - brug deres faglighed på nye måder. Det kræver høj fokus fra ledelse.

    Et godt råd: Det organisatoriske setup skal sikre tæt samarbejde mellem central IT, fagområderne og konsulenter. Der ligger en stor opgave i at støtte driftslederne med implementeringen.

    Status: Implementeret

    Kontakt

    Videncenter for Digitalisering og Teknologi

    Email: videncenter@kl.dk