Gå til hovedindhold
/ Klima, teknik og miljø
/ Big data og dataanalyse

Optimering af affaldsordninger ved smart brug af affaldsdata

Smarte og digitale affaldsordninger ved brug af RFID, BI, Analytic, Big Data, WebGis og automatisering

07. jan. 2020
  • Læs op

Indhold

    Ikast-Brande Kommune v. Uffe Holm Meyer skriver

    Hvad kan løsningen?

    Smart digitalisering af affaldsordninger med:

    • RFID-brik: Grundlag for entydig digital opsamling af tømningsdata på alt opsamlingsmateriel
    • BI: Overblik over de væsentligste data for tømningsenheder, afregning, mængder, opfølgning mv.
    • Big Data, Analytic, WebGis: Synliggørelse af optimerings-potentialer og effekter af indsatser i affaldsord-ningerne
    • Automatisering: Statistikker, opgørelser, kommunikation til borgerne mv.

    Værdi: Hvem får gavn af løsningen? 

    Formålet med projektet er optimering af drift og administration af affaldsordninger, så der skabes mere værdi for borgerne igennem:

    • Løbende optimering og måling på effekt af indsats
    • Nøgletalsoverblik
    • Databaseret beslutningsgrundlag
    • Smart dokumentations udarbejdelse
    • Automatisering af rutiner og kommunikation internt og eksternt
    • Reduceret administration og borgerhenvendelser

    OBS-punkter

    Få kulturen og teknologien til at hænge sammen gennem:

    • Fællesskab
    • Åbenhed
    • Inddragelse
    • Dialog
    • Vidensdeling
    • Løsningsorienteret samarbejde
    • Fokus på optimering til gavn for alle

    Rette IT-kvalifikationer: Skal være til stede hos kommune og eksterne samarbejdspartnere

    Et godt råd: Lav et agil udviklingsforløb. Start meget småt og simpelt, og få det til at virke som planlagt først, inden påbegyndelse af næste skridt.

    Status: Stadig under løbende udvikling

    Kontakt

    Videncenter for Digitalisering og Teknologi

    Email: videncenter@kl.dk