Gå til hovedindhold
Sundhed
Børn og unge

Børnedatabasen

Børnedatabasen er et centralt register, der samler informationer fra forebyggende helbreds- og funktionsundersøgelser af børn foretaget af den kommunale sundhedstjeneste.

Indhold

    Børnedatabasen indsamler alle informationer fra helbreds- og funktionsundersøgelser som er blevet indberettet til Sundhedsdatastyrelsen. Forebyggende helbreds- og funktionsundersøgelser foretages i barnets første leveår af sundhedsplejersker i eget hjem, hvorefter barnet i sin undervisningspligtige alder, bliver undersøgt i følge bl.a. de lovbestemte ind- og udskolingsundersøgelser, i skolen af sundhedsplejersker eller kommunalt ansatte læger. 

    Alle danske forældre bliver tilbudt forebyggende helbreds- og funktionsundersøgelser af deres børn. I barnets første leveår foretages undersøgelserne af sundhedsplejersker i eget hjem. Når barnet er i den undervisningspligtige alder foretages de fleste undersøgelser, bl.a. de lovbestemte ind- og udskolingsundersøgelser, i skolen af sundhedsplejersker eller kommunalt ansatte læger. Informationerne fra disse helbreds- og funktionsundersøgelser bliver indberettet til Sundhedsdatastyrelsen og samlet centralt i Børnedatabasen.

    Børnedatabasen indeholder data om:

    • udsættelse for tobaksrøg i hjemmet (registreret ved sundhedsplejerskens etableringsundersøgelse)
    • varighed af fuld amning (registreret af sundhedsplejersker)
    • barnets vægt (registreret af praktiserende læger og kommunalt ansatte læger og sundhedsplejersker)
    • barnets højde (registreret af praktiserende læger og kommunalt ansatte læger og sundhedsplejersker).

    Formålet med Børnedatabasen er at samle oplysninger om børns helbred i en national database, som gør det muligt for kommuner, regioner og staten at følge de danske børns sundhedstilstand og prioritere forebyggelsesindsatsen. Derudover kan de enkelte kommuner sammenligne sig med landets øvrige kommuner og måle effekten af indsatser i forhold til fx overvægt eller amning.

    Registeret blev oprettet i 2009, men da det først blev obligatorisk for kommunerne at indberette til Børnedatabasen i slutningen af 2011, er data bedst dækkende fra 2012 og frem.

    Børnedatabasen bliver opdateret ugentligt. Når praktiserende læger, kommunalt ansatte læger eller sundhedsplejersker har foretaget en forebyggende helbreds- og funktionsundersøgelse af et barn, indberettes resultaterne fra undersøgelsen til Børnedatabasen via Sundhedsdatastyrelsens Elektroniske Indberetningssystem (SEI).

    KL er med i samarbejdet om etablering af en tværsektoriel landsdækkende database for børn og unges Sundhed (LDBU). Projektets formål er at etablere en klinisk kvalitetsdatabase med en komplet børnepopulation fra før fødsel og til 15 år, der indeholder indikatorer, som er relevante for de faglige miljøer, blandt andet med udgangspunkt i ”Anbefalinger for svangreomsorgen” og ”Vejledning for de forebyggende sundhedsydelser til børn og unge”. 

    Der arbejdes for på sigt at inddrage data fra praktiserende læger. Med projektet ønskes følgende formål opnået:

    • At standardisere og automatisere journaldata fra sundhedsplejen i alle 98 kommuner, samt koble data fra sundhedsplejen med eksisterende databaser og registre på fødeområdet i en samlet klinisk kvalitetsdatabase.
    • Kompetenceudvikling af sundhedsprofessionelle i datadrevet kvalitetsudvikling og systematisk registrering
    • Levering af relevante, valide og tidstro data, der som minimum månedligt sendes retur til praksis sammen med forskningskommenteret viden baseret på data.

    Arbejdet med etablering af LDBU er finansieret af Novo Nordisk Fonden, og er et samarbejde mellem Danske Regioner, Sundhedsdatastyrelsen, RKKP, Statens Institut for Folkesundhed, Databasen Børns Sundhed og KL.

    Du kan læse mere om projektet hos Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut: 

    Landsdækkende Database for Børn og Unges Sundhed (LDBU) 

    KL’s rolle i projektet

    I projektperioden 2022-2025 har KL ansvar for følgende leverancer:

    1. Standardisering af udvalgte variable fra sundhedsplejes journalsystemer.
    2. Udvikling, test og implementering af tekniske løsninger som muliggør dataudveksling mellem journalsystemer, Gatewayen og modtagere.

    KL har i samarbejdet med en række kommuner udarbejdet en fælleskommunal datastandard for forebyggende sundhedsydelser til børn og unge (FBU). Standarden er i forskellige formater stillet til rådighed for journalleverandører til sundhedsplejen mhp. Implementering lokalt i kommunerne.

    Der er for nuværende ingen aftale om national implementering. KL og Danske Regioner har tilkendegivet, at der vil blive arbejdet for at finde finansiering til driften af databasen efter projektets udløb, blandt andet under forudsætning af, at projektet giver en merværdi og ikke fører til unødig belastning af sundhedsplejen i form af øgede dokumentationskrav.

    FHIR Implementation Guide KLChildren
    Sidst opdateret: 17. februar 2025

    Kontakt

    Programleder

    Morten Ejlersen

    Sundhed & Ældre

    Telefon: +45 3370 3908

    E-mail: moe@kl.dk