Kontakt
Mette Thønnings Sandager
Sundhed & Ældre
Telefon: +45 3370 3389
E-mail: mesa@kl.dk
Jónas Thor Björnsson
Sundhed & Ældre
Telefon: +45 3370 3105
E-mail: jotb@kl.dk
KIK er en indsats, der har til formål at understøtte kommunerne i aktivt at anvende data til kvalitetsudvikling samt at styrke datakvaliteten på sundheds- og ældreområdet.
Med indførelsen af en række tværgående datainitiativer er kommunerne godt i gang med at sikre et solidt grundlag for at arbejde med dataunderstøttet kvalitetsudvikling.
Der blev med økonomiaftalen 2023 afsat penge til kommunernes etablering af en indsats, der skal underbygge det videre arbejde med datadrevet kvalitetsudvikling i kommunerne. Indsatsen er igangsat med inspiration fra lignende initiativ i almen praksis (KIAP).
Der er et stort potentiale i at skabe et fælleskommunalt ståsted i kvalitetsdagsordenen, at kunne lære af hinanden og at angribe ensartede kvalitetsproblematikker i fællesskab. Afsættet for KIK er, at det skal være nemmere for alle kommuner at arbejde med dataunderstøttet kvalitetsudvikling.
KIK er forankret i KL's Center for Sundhed og Ældre. Indsatsen er opstartet i 2023, og vil løbe indtil 2028.
KIK har fem arbejdsspor, som uddybes her.
Der er i sommeren 2023 gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt ansvarlige og medarbejdere på data og kvalitetsområdet. Undersøgelsen, som blev besvaret af 84% af landets kommuner, havde til formål at afdække, hvilke udfordringer, behov og oplevelser kommunerne har og har haft i arbejdet med datadrevet kvalitetsudvikling.
Indledende analyser viser, at 74% svarer, at de oplever, at der i høj grad eller meget høj grad er engagement og interesse i kvalitetsarbejdet lokalt i kommunen, imens kun en tredjedel svarer, at de i høj eller meget høj grad anvender data til kvalitetsudvikling. I forlængelse af dette, svarer en noget lille andel på 25%, at de i høj eller meget høj grad har ressourcerne til at kunne lykkes med kvalitetsarbejdet. Nogle af de udfordringer, kommunerne fremhæver hyppigst, er problemer med datakvaliteten, samt udfordringer med at få data ud af systemerne og bearbejdet, da dette kræver specialiserede kompetencer.
Kommunerne efterspørger overblik over kvalitetsdata, klare standarder for, hvad der udgør god kvalitet, samt øget vidensdeling og samarbejde om kvalitetsudviklingsprojekter på tværs af sektorer og kommuner.
Læs mere om undersøgelsen, og se alle resultater herunder:
Hvis vi skal omstille sundhedsvæsenet, skal vi gennem data og samarbejde på tværs blive endnu skarpere på, hvilke indsatser, der giver borgerne størst værdi og effekt.
Derfor lavede vi i foråret 2024 et kvalitetsudspil med ni forslag til, hvordan arbejdet med kvalitet i det nære sundhedsvæsen styrkes. Med forslagene ønsker vi både at styrke indsatsen lokalt i kommunerne og samtidig sikre, at vi får en ny stærk national ramme og plan.
Du kan finde KL's nye kvalitetsudspil her:
Ny kvalitetsplan som motor for omstilling af sundhedsvæsenet
Data er en forudsætning for kvalitetsarbejdet i kommunerne. Her præsenteres et overblik over kilder til kvalitetsdata, som er relevante i kommunal kontekst. For hver datakilde beskrives typen af data, adgang til data samt eksempler på anvendelse i kvalitetsudviklingssammenhæng.
Dataoverblikket - kvalitetsdata i kommunerne
Kender du til andre kommunalt relevante kilder til kvalitetsdata, så skriv meget gerne til os, så vil vi inkludere disse i dataoverblikket (se kontakt nederst på siden)
FSIII-data på ældre- og sygeplejeområdet er her – og nu skal vi i gang med at bruge dem.
I foråret gav en række kommuner input til, hvordan en datavisning skulle se ud, hvis den skulle give mest værdi i det lokale ledelses- og kvalitetsudviklingsarbejde. Nu har vi udviklet den første datarapport, som vi håber vil få værdi i jeres arbejde med kvalitetsudvikling lokalt.
Rapporterne gør det muligt at se på tilstande og indsatser, undersøge udvikling over tid, sammenligne med andre kommuner og dykke ned i fx ydelser opdelt efter specifikke aldersgrupper eller servicelov og sundhedslov
Læs mere og få adgang til rapporten her:
Det kræver tid og kræfter at opbygge en kvalitetskultur og at få kvalitetsarbejdet integreret som en naturlig del af det faglige arbejde. Formålet med kvalitetsbarometeret er at tydeliggøre, hvor man er stærk i kvalitetsarbejdet, men også at kaste lys på de områder og opstarte en snak om, hvor man er knap så langt eller har blinde vinkler. Den bevidsthed kan nemlig være afgørende ift. at forstå, hvorfor kvalitetsarbejdet ikke altid får den gennemslagskraft, som det burde, og hvad der kan gøres ved det.
Målgruppen for værktøjet er medarbejder, der arbejder på kvalitetsområdet og ledere, der er ansvarlige for kvalitetsområdet.
Testen er udviklet med inspiration fra NHS IMPACT, men er forenklet, tilpasset og tilføjet, så det passer til en dansk kommunal kontekst.
www.england.nhs.uk/nhsimpact/self-assessment/
Svarene bliver ikke gemt, og er kun til brug for dig/jer, der udfylder testen.
Find kvalitetsbarometeret her: Kvalitetsbarometeret (SurveyXact)
Vi sender løbende information om vores indsatser og aktiviteter ud via KIK-nyhedsbrevet.
Hvis du har input til, hvor der er behov for indsatser, viden eller anden bistand i forbindelse med kvalitetsdagsordenen på sundheds- og ældreområdet i kommunerne, så skriv gerne til os. Se kontakt nederst på siden.