Kontakt
Katrine Nørtoft Magelund
Beskæftigelse, Integration & Socialpolitik
Telefon: +45 3370 3548
E-mail: kanm@kl.dk
Malte Nyfos Mathiasen
Økonomisk Sekretariat
Telefon: +45 3370 3352
E-mail: mama@kl.dk
Rammeaftaleparterne og KL har i fællesskab udarbejdet standardkontrakter på det specialiserede voksenområde. Find standardkontrakterne og dertilhørende vejledninger på siden her
Rammeaftaleparterne og KL har i fællesskab udarbejdet standardkontrakter på det specialiserede voksenområde. Kontrakterne har været i høring hos relevante parter på området.
KL anbefaler, at kontrakten anvendes i forbindelse med alle nye køb på det specialiserede voksenområde både mellem kommuner og mellem kommuner og regioner og private tilbud.
Formålet med standardkontrakten er at skabe et sikkert, genkendeligt og juridisk bindende grundlag for samarbejdet mellem to parter omkring et konkret køb. Formålet med standardkontrakten er m.a.o. at støtte op omkring et godt og gnidningsfrit samarbejde mellem køber og leverandør samt skabe gennemsigtighed i forhold til indsats, pris samt de vilkår, der er gældende for såvel køber som leverandør.
Standardkontrakten tydeliggør de vilkår, der ved konkret køb gælder for såvel køber som leverandør, herunder betalingsfrister, opsigelsesvarsler, efterregulering ved lukning af pladser/tilbud mv.
Der findes en kontraktskabelon målrettet tilbud, som er omfattet af en rammeaftale på det sociale område (kommunale og regionale tilbud), og en kontraktskabelon målrettet tilbud, som ikke er omfattet af en rammeaftale (typisk private og selvejende tilbud).
KL har i samarbejde med rammeaftalesekretariaterne og en kommunal arbejdsgruppe gennemført en evaluering af standardkontrakterne på det specialiserede voksenområde. På baggrund af evalueringen er kontrakterne blevet justeret på en række punkter til version 2.0 i oktober 2023.
De væsentligste ændringer er:
Ud over ovenstående er der foretaget en række sproglige/redaktionelle justeringer og diverse mindre justeringer.
Der er i august 2024 udkommet en version 2.1, der indeholder enkelte korrekturrettelser, herunder rettelser i forhold til henvisning mellem punkter i standardkontrakten.
For at understøtte implementering af standardkontrakterne i hver region er der nedsat en standardkontraktgruppe. Gruppen har ansvar for dialog om og videreudvikling af standardkontrakterne og vil løbende opsamle input, der skal indgå i revision af standardkontrakterne.
Spørgsmål til standardkontrakterne kan stiles til medlemmerne af gruppen i den region, man hører hjemme i:
Fælleskommunalt Socialsekretariat (socialsekretariatet.dk)
Sekretariat for Nordjysk Socialaftale (rammeaftalernord.dk)
Rammeaftale Hovedstaden (hovedstadenskommuner.dk)
Sekretariatet Rammeaftale Sjælland - RS17
Standardkontrakter og tilhørende vejledninger kan findes nederst her på siden og på rammeaftalernes hjemmesider. Bemærk, at der i august 2024 er udkommet en ny version 2.1.
Standardkontrakten på børne- og ungeområdet kan findes her:
Standardkontrakter på det udsatte børne- og ungeområde (kl.dk)