Nyhedsbrevet Råderum
Digitalisering af indkøbet - en løftestang til højere aftaleanvendelse og færre penge brugt på indkøb
E-handlen på tværs af kommunerne stiger stødt. Og det er der god grund til – analyser fra SKI viser nemlig, at jo mere en kommune e-handler, des mere anvender de indkøbsaftalerne, hvilket giver både bedre priser og færre transaktionsomkostninger. Læs med og bliv klogere på potentialerne ved e-handel, samt hvordan vedvarende fokus og opfølgning har været vejen til mere e-handel i Vejen Kommune.
Ny fælleskommunal indkøbsstrategi er landet: Indkøb spiller en rolle i at løse kommunale udfordringer
KL har netop vedtaget en ny fælleskommunale indkøbsstrategi ’Sammen om indkøb og forbrug’. Et centralt budskab i strategien er, at indkøb er en del løsningen på en række af de udfordringer, kommunerne står overfor, når det kommer til at skabe råderum, sikre kvalitet i den kommunale kernevelfærd og understøtte mindre klima- og miljøbelastning. Bliv klogere på indhold og fokus i strategien ved at læse med her.
Odense Kommune forbruger nøjsomt
Odense Kommune er den kommune, der har det laveste indkøb pr. indbygger. Det er bl.a. resultatet af et vedholdende fokus på at effektivisere og skabe råderum gennem indkøb. I tillæg til et fokus på den økonomiske bundlinje, har Odense Kommune stort fokus på, hvordan kommunen gennem omlægning af adfærd og brug kan lykkes med at reducere forbruget og dermed klimaaftrykket fra indkøb – og erfaringerne er gode.
I Fredensborg Kommune skal mindre bøvl sikre stærkere rekruttering og mere tid til kerneopgaven
Fredensborg Kommune har taget kampen op mod bureaukrati og rekrutteringsudfordringer. I projektet “Mindre bøvl, mere mening” har kommunen givet lokale afdelinger ansvaret og friheden til at ændre deres egen administrative praksis samt udfordre arbejdsgange og regler. Initiativet skal føre til kulturændringer på tværs af afdelingerne, hvor medarbejderne i højere grad skal forholde sig kritisk og innovativt for at frigive mere tid til kerneopgaverne.
Frederikshavn Kommune skaber rummet til at drøfte afbureaukratisering
Med afbureaukratiseringsdagsordenen tungt på Folketingets bord, har man i Frederikshavn Kommune besluttet selv at arbejde med innovationsprocesser, der kan gøre tingene smidigere og lettere for borgere, ansatte og virksomheder. I oktober 2023 har kommunen fundet 120 tiltag af både statsligt og kommunalt ophav, der bidrager til mindre bøvl. Kommunen har på baggrund af tiltaget gjort positive erfaringer med brugen af ”Samskabt styring” og et nødvendigt opgør med ”plejer”-kulturen.
Færre regler og dokumentationskrav skal frigøre mere tid til kerneopgaven i Gladsaxe Kommune
Frem til 2022 oplevede de sundhedsfaglige medarbejdere i Gladsaxe Kommunes Social- og Sundhedsforvaltning udfordringer med at journalføre korrekt. Derfor besluttede forvaltningsledelsen sig for at tage et opgør med de mange vejledninger, der styrer arbejdet på tværs af social-, handicap- og ældreområdet. Her har et tværfagligt samarbejde taget et kritisk blik på, hvilke regler der skal fastholdes, og hvilke der enten kan forenkles eller ophæves.