Gå til hovedindhold
Kommunikation

Medietræning og rådgivning

Vi laver medietræning og rådgiver i alt fra krisekommunikation til strategisk kommunikation og sociale medier.

Indhold

    Vores rådgivning er forankret i vores kendskab til kommunernes opgaver, udfordringer og virkelighed.

    Få rådgivning og sparring i at håndtere pressen, navigere i en krisesituation, udarbejde en kommunikationsstrategi eller skærpe kommunens indsats på sociale medier.

    I er altid velkommen til at kontakte os, hvis I vil vende en sag.

    Vi bidrager også gerne til direktionsmødet, chefseminaret eller kontormødet med foredrag og workshops. Kontakt os, hvis I har et ønske til et konkret oplæg.

    KL's kommunikationsafdeling medietræner borgmestre, byrådsmedlemmer, kommunaldirektører og fagchefer. Desuden hjælper vi kommunikationsrådgivere med, hvordan du bedst og mest effektivt forbereder medietræning af politikere og embedsmænd.

    Vi har indgående kendskab til det kommunale område og mange års erfaring med at skærpe kommunale politikere og embedsmænds gennemslagskraft – hvad enten de udtaler sig til lokalavisen, tv eller radio.

    Vi tilbyder medietræning, som vi skræddersyr til jeres virkelighed og behov. Gennem teori og praksis klæder vi kommunens repræsentanter på til at optræde i medierne, og vi hjælper kommunikatører med at blive skarpere rådgivere.

    Dagsorden for medietræning

    Vi planlægger altid forløbene sammen med jer. I et medietrænings-forløb kan I bl.a.:

    • Få indblik i, hvordan medierne fungerer og kommunernes rolle
    • Få praktiske råd om, hvad I skal være opmærksomme på, når I er i kontakt med pressen – også i mere kritiske sager
    • Blive trænet i at levere et budskab på stærkest mulige måde – hvad enten det gælder det kritiske eller åbne interview
    • Lære, hvordan I kan bruge kommunens kommunikationsafdeling og hinanden til sparring
    • Få større forståelse for budskabstræningens muligheder og faldgruber og blive en bedre rådgiver.

    Kontakt os, hvis du vil høre mere om mulighederne for din kommune.

    Den demokratiske samtale er i høj grad rykket online, og politikerne er blevet deres egne massemedier. Men hvordan begår man sig på de sociale platforme – hvad er mulighederne og faldgruberne? Hvad skal man være opmærksom på, når krisen begynder at rulle? Og kan man som byråd aftale regler for, hvordan man bruger sociale medier?

    KL’s kommunikationsafdeling tilbyder rådgivning til direktion eller kommunalpolitikere i brugen af sociale medier. Vi tilbyder skræddersyet træning eller oplæg ud fra jeres behov og altid med udgangspunkt i den nyeste viden om sociale medier, lokale cases samt gruppedrøftelser og øvelser.

    Vi planlægger altid forløbet sammen med jer. I et SoMe-forløb kan man blandt andet få:

    Indblik i, hvordan de sociale medier fungerer, og hvilke muligheder man har på de forskellige platforme

    Få praktiske råd om, hvad I skal være opmærksomme på, når I befinder jer på de sociale platforme – også i mere kritiske sager

    En drøftelse af rammer og spilleregler for den lokale demokratiske samtale på sociale medier.
    Kontakt os, hvis du vil høre mere om mulighederne for din kommune.

    Sidst opdateret: 20. oktober 2023

    Kontakt

    Kommunikationschef/Vicedirektør

    Ida Thuesen Nielsen

    Kommunikation

    Telefon: +45 3370 3121

    E-mail: itn@kl.dk

    Chefkonsulent

    Morten Christensen

    Kommunikation

    Telefon: +45 3370 3689

    E-mail: moch@kl.dk