Der er i kommunestyrelseslovens § 68 samt bekendtgørelse nr. 396 af 3. marts 2021 fastsat regler om kommunernes salg af fast ejendom (udbudsbekendtgørelsen). Der kan endvidere henvises til
Vejledning nr. 9175 af 3. marts 2021 om offentligt udbud ved salg af kommunens og regionens faste ejendomme
Kommuners salg af fast ejendom skal som udgangspunkt ske efter offentligt udbud. Formålet med reglerne er at sikre, at kommunerne sælger til bedst mulig pris, samt at offentligheden får kendskab til, at kommunale ejendomme er til salg.
Udbudsbekendtgørelsen
Der er i udbudsbekendtgørelsen fastsat regler, som indebærer, at udbud i visse nærmere opregnede situationer kan undlades. Det er bl.a. tilfældet, hvis der er tale om salg til institutioner m.v., som kommunen lovligt kan yde støtte til (fx efter kommunalfuldmagtsreglerne).
Udbud kan endvidere undlades, hvis den kommunale tilsynsmyndighed meddeler samtykke hertil. Det kan ske ved mageskifte, eller hvor der i øvrigt foreligger særlige forhold, der kan begrunde en undladelse af offentligt udbud.
Udbudsbekendtgørelsen
Praksis ved kommunalt ejendomssalg
Det kommunale tilsyn har offentliggjort praksis vedrørende kommunalt ejendomssalg, og en artikel om reglerne på området på Ankestyrelsens hjemmeside.
Ankestyrelsen