Gå til hovedindhold
Arbejdsgiver
Kompetenceudvikling
Kursus

Den gode forhandling

Mange anser forhandling for at være en hård og ubehagelig kommunikationsdisciplin, men sådan behøver det ikke at være. Hver gang der skal samarbejdes om en hensigtsmæssig løsning, hvor parternes interesser er forskellige, er der tale om en forhandling, og vi bruger det hele tiden med større eller mindre succes.

Indhold

    En god forhandling er kendetegnet ved et fornuftigt resultat opnået på en effektiv måde med bevarelse af gode varige relationer. Det er også tilgangen i KL’s temadag om interessebaseret forhandling. 

    Formål 

    At give deltagerne teoretiske og praktiske færdigheder til at forhandle. Temadagen består således af teori, praktiske eksempler, drøftelser med deltagerne og øvelser.

    Indhold

    • Grundlæggende teori om forhandlingsteknik, herunder forberedelse, gennemførelse og opfølgning af en forhandling.
    • Praktiske øvelser.
    • Opmærksomhedspunkter i forhold til at udarbejde aftaler og referater
    • Diskussion af forhandlerroller, stil og etik, samt teknikker til målopfyldelse og imødegåelse af krav.
    • Muligheder, fejl og begrænsninger ved forhåndsaftaler og individuelle lønaftaler.
    Sidst opdateret: 23. august 2024

    Kontakt

    Souschef

    Gitte Lind Lyngskjold

    Arbejdsgiverpolitisk Center

    Telefon: +45 3370 3424

    E-mail: gly@kl.dk

    Vicekontorchef

    Jan Struwe Poulsen

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3234

    E-mail: jtp@kl.dk