Gå til hovedindhold
Digitalisering og teknologi
Velfærd

Delprogram 5 / Bedre velfærd og styring med data

Delprogram 5 handler om bedre velfærd og styring med data. På denne side kan du løbende læse med om programmets initiativer og projekter, samt finde information om programmets styregruppe og kontaktoplysninger på tovholderen.

Indhold

    Indenfor rammerne af den fælleskommunale datastrategis principper og målsætninger for dataudvikling og dataanvendelse, er programmets formål at gennemføre datastandardiseringer på en række prioriterede områder.

    Læs om den fælleskommunale datastrategi

    Ved at standardisere data, kan data bruges til multiple formål på tværs af fagområder, kommuner, fælleskommunalt og fællesoffentligt. Samtidig giver det kommunerne mulighed for bedre at kunne indoptage nye teknologier samt målrette indsatser og forløb til gavn for den enkelte borger.

    Læs om programmets formål og leverancer i programbeskrivelsen

    Programmet er løbende i færd med at gennemføre en række datastandardiseringsinitiativer samt igangsætte nye. Hvis du klikker på linkene nedenfor, kan du læse om de enkelte initiativer.

    Igangværende initiativer

    Mere viden om indsatser og resultater for udsatte og handicappede børn og unge

    Mere viden om indsatser og resultater for udsatte og handicappede børn og unge - Forlængelse af projektet 

    Det fælleskommunale nøgletalssamarbejde på ejendomsområde

    Udvikling af en tværkommunal borgertilfredshedsundersøgelse

    Udvikling af en tværsektoriel børnedatabase

    Strategisk ramme for digital transformation af indsatsen til mennesker med funktionsnedsættelse og udsathed 

    Dataunderstøttet bæredygtig turisme

    Konsolidering og styrkelse af den Fælleskommunale Virksomhedskontakt Database (FVDB)

    Fælles standard for hjælpemidler på tværs af sundheds-, ældre- og socialområdet

     

    Afsluttede initiativer

    Projekt Sociodemografisk monitorering i GeoFA 2025

    Projektbeskrivelse af Sociodemografisk monitorering med GeoFA

    Afrapportering af Sociodemografisk monitorering med GeoFA 2025

    Projekt Ladestander i GeoFA 2024:

    Projekbeskrivelse af Ladestandere i GeoFA - Geografisk registrering af ladeinfrastruktur

    Afrapportering af Ladestandere i GeoFA geografisk registrering af ladeinfrastruktur

    Projekt om værdiskabelse og lettere tilgængelig styring af IOT data:

    Analyse af lettere tilgængelig styring af IOT data

    Styrket udbredelse og øget værdiskabelse ved brug af Internet of Things

    Styrket udbredelse og øget værdiskabelse ved brug af Internet of Things - Forlængelse af projektet

     Andre projekter:

    Forudsætninger i praksis for værdiskabelse med Fælles Sprog III

    Standardisering af kommunale afgørelser på det specialiserede socialområde

    Park og grønne områder i GeoFA

    Projekt - Tværkommunale borgerundersøgelser på beskæftigelsesområdet 

    I delprogram 5 sidder følgende medlemmer i styregruppen, som prioriterer projekter og initiativer inden for programmets økonomiske ramme:

    Styregruppens medlemmer

    • Christian Harsløf (formand)
    • Morten Mandøe, KL
    • Rikke Vestergaard, Esbjerg Kommune
    • Roeland Løfberg, Aalborg Kommune
    • Torben Frølich, Gentofte Kommune
    • Jan Kallestrup, Favrskov Kommune
    • Asbjørn Friis Jensen, Skanderborg Kommune
    • Jakob Bigum Lundberg, Næstved Kommune
    • Helene Bækmark, Odense Kommune
    • Poul Ditlev Christiansen, KOMBIT

    Læs mere om indsatser under delprogram 5 her

    Forudsætninger i praksis for værdiskabelse med Fælles Sprog III

    Analysen, der er opdelt i to dele, blev igangsat i 2021 med det formål at skabe et solidt videns- og erfaringsgrundlag for, hvordan kommunerne sammen og hver for sig kan anvende Fælles Sprog III-data til styring og kvalitetsudvikling.

    Fælles standard for hjælpemidler på tværs af sundheds-, ældre- og socialområdet

    Analysen blev igangsat for at afdække, hvorvidt og i hvilken udstrækning kommunerne har behov for en fælleskommunal datastandard for hjælpemidler. Yderligere skulle analysen afklare, hvilke behov kommunerne måtte have i forhold til understøttelse af dokumentationspraksis på hjælpemiddelområdet samt koblingen til den øvrige dokumentation på tværs af sundheds-, ældre og socialområderne.

    Sidst opdateret: 14. februar 2025

    Kontakt

    Programchef

    Gitte Duelund Jensen

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3928

    E-mail: gdj@kl.dk

    Chefkonsulent

    Morten Bue Rath

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3589

    E-mail: mobr@kl.dk

    Specialkonsulent

    Liva Ekelund

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3463

    E-mail: liwe@kl.dk