Gå til hovedindhold
Digitalisering og teknologi
Ydelser

Kontrol af kommunale ydelser

På denne side kan du finde aktuel information om bl.a. effektmålingsprojektet, ligesom du kan finde nyheder og materiale om netværket ”Kontrolforum”.

Indhold

    KL og kommunerne har lanceret en række nye initiativer på kontrolområdet, og alle arbejder målrettet på fremadrettet at kunne dokumentere den store kommunale indsats på kontroltrin 3. Den Fælles Dataenhed er i drift, og flere af kommunerne er godt med i forhold til at bruge registersamkøringerne. Der er dog et stort spænd i, hvor mange sager kommunerne henter fra registersamkøringerne.

    Her på siden finder du information om effektmålingen af kommunernes kontrolindsats og netværket Kontrolforum. På siden finder du også information om registersamkøringsprojektet samt inspirationsmateriale til kontrolmedarbejdere.

    Behov for systematisk dokumentation

    I økonomiaftalerne for 2016 og frem har KL og regeringen indgået aftale om løbende målinger af kommunernes indsats for at reducere fejludbetalinger og snyd med sociale ydelser. Kommunerne har allerede flere gange indberettet på kontroltrin 3. Fra 2020 foretages effektmålingen kun helårligt. Næste indberetning vil være ultimo 2024.

    Målingerne viser en meget positiv udvikling i kontrolgruppernes arbejde. Målingerne viser også, at det er sager, der er opstået i egen kommune, der er den hyppigste kanal til en kontrolsag. Det er med andre ord lokalkendskabet i den enkelte kommune, der er den vigtigste kilde til at undgå fejludbetalinger og snyd med ydelser.

    I økonomiaftalerne er der også indgået aftaler om at registrere kommunernes kontrolindsatser på kontroltrin 1 og 2. Kommunerne er meget interesserede i dette arbejde, og mange indgår allerede i pilotforsøg.

    Effektmåling

    Gennem de seneste år har der vist sig et øget behov for systematisk at kunne dokumentere kommunernes kontrolindsats. En systematisk dokumentation kan bl.a. bidrage til, at den enkelte kommune får et overblik over kommunens kontrolarbejde, men samtidig bliver kommunernes samlede indsats langt tydeligere ift. andre offentlige myndigheder.

    Effektmålingsredskab 

    KL har i forbindelse med effektmålingsredskabet for 2024 arbejdet på at skabe et mere simpelt effektmålingsredskab, samt en kortere og mere overskuelig afrapportering. Som resultat heraf, er effektmålingsskemaet i Excel en smule anderledes end det plejer. Grundlæggende kan det bruges og udfyldes som sædvanlig, det nye består i, at nogle kategorier er blevet valgfrie at udfylde. Dette fremgår af arket. Redskabet skal anvendes fra den 01.01.2024. Næste måling bliver ultimo slut 2024. Redskabet kan hentes her:

    Effektmålingsredskab 2024 (excel) 

    I den tekniske vejledning herunder kan du finde en gennemgang af, hvordan data indsendes til KL via effektmålingsredskabet. Du kan også downloade en faglig vejledning samt en FAQ.

    Spørgsmål kan rettes til effekt@kl.dk

    KL etablerede i 2016 Kontrolforum – et netværk for kontrolmedarbejdere – med et mål om at styrke den kommunale kontrolindsats. Kontrolforum har haft stor opbakning fra mange af landets kommuner, og det er derfor blevet besluttet at fortsætte også i 2024.

    Om Kontrolforum

    Kontrolforum udgør en faglig ramme, der har til formål at formidle ny viden, skabe rum for sparring og erfaringsudveksling mellem kommunerne samt at sætte aktuelle faglige udfordringer og løsninger på dagsordenen.

    På netværksmøderne stilles der skarpt på nationale og kommunale tiltag, hvor vi sammen vil komme tæt på de nyeste udviklingsspor i forhold til bl.a. lovgivningen og viden på kontrolområdet. Samtidig vil der være mulighed for at drøfte udfordringer, metoder og løsninger samt hente inspiration fra kolleger fra andre kommuner.

    Programmet for hvert enkelt møde vil blive planlagt efter, hvad der står højt på den kommunale og nationale dagsorden, ligesom programmet vil blive sammensat ud fra de ønsker, deltagerne i Kontrolforum har.

    Overordnet vil temaerne særligt omhandle:

    • Skarpe processer ved ansøgning og opfølgning
    • Styrket samarbejde og helhedsorienteret kontrol
    • Styr på effekt gennem dokumentation og effektmåling
    • Udover møder i netværksgruppen vil deltagerne have adgang til Yammer-netværket ”Kontrolforum”. Her vil der være mulighed for at sparre med kolleger mellem møderne. Desuden er Yammer-netværket det sted, hvor alt relevant materiale fra møderne samles.

    På møderne i Kontrolforum vil der være faglige oplæg om konkrete arbejdsmetoder og opnåede resultater. Der vil være fokus på effekten af arbejdet og erfaringsudveksling på tværs af kommunerne.

    Målgruppe

    Kontrolforum er målrettet ledere og medarbejdere, der arbejder med sociale ydelser og dermed også med kontrol eller har kontrolområdet som det primære arbejdsområde.

    Det kan være ledere eller medarbejdere, som arbejder med:

    • Ydelsesenheden, som fx håndterer ansøgninger om kontanthjælp eller den løbende opfølgning
    • Dybdegående kontrol i kommunens kontrolenhed
    • CPR i folkeregisteret

    Målgruppen er sammensat for at få repræsenteret så bred en viden som mulig og for at styrke og understøtte den helhedsorienterede kontrol på tværs af fagområder.

    Medlemskab

    Man tilmelder sin kommune netværket for 1 år ad gangen.

    Medlemskabet løber fra januar 2024 til december 2024. I perioden vil der blive afholdt 2 møder. Begge møder vil foregå to gange, to forskellige steder i landet – ét i øst og ét i vest. Medlemskabet koster 4.500 kr. ekskl. moms pr. kommune.

    I sammensætter selv et hold fra gang til gang. For at styrke netværkstanken anbefaler vi dog, at mindst 1 af deltagerne er med på begge møder. Det er muligt at tilmelde ekstra deltagere for 900 kr. ekskl. moms pr. person til møderne, når kommunen i forvejen er medlem af netværket.

    Kontrolforum 2024

    Netværksmøder 2024

    Deltagelse til hvert møde kræver separat tilmelding fra mødedeltagere. Netværksmøderne i 2024 bliver afholdt:

    • Tirsdag d. 21. maj 2024 kl. ca. 9.30-15.30 i KL-huset, København - AFHOLDT
    • Tirsdag d. 28.maj 2024 kl. ca. 9.30-15.30 på Brogaarden, Middelfart - AFHOLDT
    • Tirsdag d. 21. januar 2025 kl. ca. 9.30-15.30 i KL-huset, København
    • Torsdag d. 23. januar 2025 kl. ca. 9.30-15.30 på Brogaarden, Middelfart
    Sidst opdateret: 1. juli 2024

    Kontakt

    Chefkonsulent

    Annie Bekke Kjær

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3758

    E-mail: anbk@kl.dk

    Konsulent

    Julie Pauch Nymark

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3205

    E-mail: jupn@kl.dk