Gå til hovedindhold
Nyhed
Kommunikation
Konferencer

Kommunikationsdøgn 2024: Niddal El-Jabri udfordrer og inspirerer til inkluderende kommunikation

På årets Kommunikationsdøgn kan du opleve Niddal El-Jabri fra forandringsbureauet Operate, der vil kaste lys over kommunikationsstrategier i offentlige organisationer og styrken i inkluderende kommunikation. Niddal vil inspirere deltagerne til at gentænke kommunikationens rolle, når man forsøger at omfavne en mangfoldig målgruppe. Her giver han et indblik i nogle af de centrale muligheder og udfordringer, han ser for kommunerne.

7. nov. 2024

Indhold

    Ifølge Niddal kræver det sin kommunikationsafdeling at trænge igennem med sine budskaber, når man kommunikerer som kommune. Dette handler især om at skulle forsøge at omfavne en mangfoldig gruppe af borgere i kommunikationen.

    ”Det handler om at sikre, at alle borgere, uanset baggrund, alder, sprogkundskaber eller livssituation, føler sig anerkendt i kommunikationen. Når borgerne oplever, at de er repræsenteret i kommunens kommunikation, føler de sig ikke kun mere inkluderet, men også mere trygge i at deltage aktivt i dialogen og samarbejdet med det offentlige.”

    "Som kommunikationsfolk i en kommune skal man navigere i både politiske holdninger og befolkningens forventninger. Det kan være svært, især når kommunikationen berører marginaliserede grupper, hvor der eksisterer bias i samfundet," siger Niddal.

    Inkluderende kommunikation: En vej til større tillid

    For Niddal er inkluderende kommunikation mere end bare et buzzword. Han ser det som en nødvendighed i en tid, hvor kommunerne taler til en befolkning med forskellig baggrund, alder og erfaring.

    ”Jeg plejer gerne at definere inkluderende kommunikation ved, at det er indhold, der resonerer med flere eller hele målgruppen. Kommuner kommunikerer sjældent til en snæver gruppe, der vil kunne skæres ned til én enkelt persona, eller én primær og én sekundær målgruppe.”

    ”Inkluderende kommunikation kan hjælpe med at imødekomme den stigende mangfoldighed i samfundet. Det handler om at sikre, at alle borgere, uanset baggrund, alder, sprogkundskaber eller livssituation, føler sig anerkendt i kommunikationen.”

    Niddal har i sit arbejde haft særlig fokus på DEI, en rammesætning for inkluderende kommunikation, der står for diversitet, ligestilling og inklusion – Diversity, Equity & Inclusion på engelsk – han mener, at vi rykker os mere i retningen af en holistisk tilgang til kommunikationen.

    ”Jeg oplever, at der er nye vinde over DEI og inkluderende kommunikation. Hvor vi igennem årene har været meget firkantede omkring forskellige målgrupper, kigger vi nu ind i en fremtid, hvor strategien og drejebogen for den gode kommunikation, skal defineres ud fra en holistisk tilgang. Det betyder i praksis, at man definerer de indre parametre for, hvem man er som afsender i et mangfoldigt samfund, før man begynder at overveje hvad selve kommunikationen så skal lykkes med.”

    En relations-orienteret tilgang

    Med en inkluderende tilgang mener Niddal, at kommunerne kan skabe kommunikation, der tager højde for forskellige oplevelser og behov og deraf skabe en bedre forbindelse til borgerne.

    ”Jeg ser et stort potentiale for kommunerne i at bruge inkluderende kommunikation til at skabe stærkere relationer med borgerne og forbedre tilliden til det offentlige system. Ved at sikre, at kommunikation er relevant og resonerer med alle dele af befolkningen, kan kommunerne styrke følelsen af at være hørt og set hos borgerne.”

    Niddal ser deri store perspektiver i, at kommuner bruger inkluderende kommunikation som redskab til at forbedre relationen til borgerne.

    ” Man kan som myndighed vælge bevidst at kommunikere mere folkeligt og mindre forvalteligt. Kommunerne kan med fordel være mere modige og turde at gå lidt på kompromis med den formelle tone, og i stedet positionere sig som en del af fællesskabet. Nogle gange, som en nødvendig del af fællesskabet.”

    ”I sidste ende vil en mere inkluderende kommunikation kunne føre til en stærkere samhørighed og fællesskabsfølelse. Det skaber en gensidig værdi for både kommunen og borgerne, når man møder folk i deres daglige virkelighed.”

    Kom og hør Niddal El-Jabri’s oplæg om inkluderende kommunikation på KL’s Kommunikationsdøgn onsdag d. 27. november kl. 13.30 i Odeon, Odense.

    Her kan du desuden opleve en masse andre inspirerende oplægsholdere, udvide dit netværk i den kommunale verden og få ny viden, du kan tage med dig videre i dit arbejdsliv.

    Kontakt

    Student

    Dea Sofie Kathrine Pedersen

    Kommunikation

    Telefon: +45 3370 3013

    E-mail: dskp@kl.dk