Gå til hovedindhold
Nyhed
Digitalisering og teknologi
Børn og unge

Teknologiforståelse skal ruste børn til at navigere i livet

Teknologi er overalt i vores liv - også i skolebørnenes. Hvordan kan folkeskolen skabe de bedste rammer for elevernes teknologiforståelse og digitale dannelse? Ifølge Lasse Remmer fra Future Classroom Lab DK på det statslige Center for Undervisningsmidler er svaret enkelt: gennem leg.

12. feb. 2025

Indhold

    Teknologien udfordrer os

    Teknologi er overalt i vores liv – fra sociale medier og kunstig intelligens til robotter og algoritmer. Men forstår vi egentlig, hvordan teknologien fungerer, og hvordan vi skal forholde os til den? Det spørgsmål har optaget Lasse Remmer i årevis. Lasse er uddannet lærer og har i 2024 afsluttet sin masteruddannelse i “New Nordic Tinkering”. I praksis betyder “tinkering”, at eleverne ikke blot får en teoretisk forståelse af teknologi, men selv får lov at bygge, eksperimentere og afprøve idéer. For eksempel kan et undervisningsforløb tage udgangspunkt i noget så simpelt som en bamse.

    Som konsulent i Future Classroom Lab under Center for Undervisningsmidler ved Københavns Professionshøjskole har han været en central figur i udviklingen af faget teknologiforståelse i folkeskolen. Han var i 2018 med i den ekspertskrivegruppe, som var nedsat af Undervisningsministeriet, forud for at teknologiforståelse blev introduceret i folkeskolen som forsøgsfag.

    “Min primære rolle, tror jeg, er at være sådan en slags oversætter: Fra at man på universiteterne forsker og udvikler begreber og områder, til at vi får det til at passe ind i skolen som noget, lærere og børn kan arbejde med,” forklarer Lasse Remmer.

    Teknologiforståelse er ikke kun et spørgsmål om at lære at programmere eller forstå, hvordan en algoritme fungerer. Det handler i høj grad om digital dannelse – om at kunne navigere i en verden, hvor teknologi påvirker alt fra sociale relationer til samfundsstrukturer og demokratiske processer.

    Teknologiforståelse som dannelse

    I Danmark har vi en stærk tradition for at se uddannelse og dannelse som to sider af samme sag. Teknologiforståelse bør derfor ifølge Lasse være en del af denne dannelsestradition. Det betyder, at børn ikke bare skal lære at bruge teknologi, men også udvikle et kritisk og reflekteret forhold til den.

    “Børnene og de unge må engagere sig og lade sig opsluge af begejstring for teknologien, samtidig med at de lærer at holde en distance og får et kritisk blik,” siger han.

    Denne dobbelthed er essentiel. På den ene side skal børnene forstå teknologiens muligheder og lære at bruge den som et skabende redskab. På den anden side skal de kunne forholde sig kritisk til de udfordringer, den medfører – fra dataetik til afhængighed af digitale platforme. Lasse ser gerne, at AI også gøres til en del af undervisningen, sådet ikke altid er “snyd” at bruge AI i skolearbejdet.

    Hør meget mere om teknologiforståelser i folkeskolen

    Tag med på Kommunernes Digitaliseringstræf ’25 den 29. april 2025, hvor Lasse Remmer fra Future Classroom Lab DK holder oplæg om digital dannelse og teknologiforståelse i folkeskolen. Tilmelding er åben:

    Læs mere og tilmeld dig her 

    Tinkering og den legende tilgang

    En af de metoder, Lasse har arbejdet med for at facilitere digital dannelse og teknologiforståelse, er “tinkering” eller “legende udforskning”. Det er en tilgang til teknologiforståelse, hvor børn gennem leg og eksperimenter lærer at forstå og skabe teknologi.

    “Når vi taler om “tinkering” eller legende tilgang til teknologiforståelse, så afspejler det rigtig meget den måde, vi samarbejder med børnene og bedriver undervisning på. Med “tinkering” har vi et begreb, som vi vil arbejde videre med, når vi udvikler vores læringstilgang,” siger Lasse.

    “Vi kunne tage udgangspunkt i en mekanisk bamse, som børnene har med, og bede dem undersøge den. Hvad gør den? Hvordan fungerer den? Hvilke teknologiske løsninger er der indbygget i den, så den kan bevæge arme og ben, når vi interagerer med bamsen?  Derefter kunne vi få eleverne til at skille bamsen ad, diskutere etiske dilemmaer og bygge videre på den med ny teknologi,” siger Lasse.

    Denne legende tilgang gør teknologiundervisningen mere vedkommende for børnene. I stedet for at skulle programmere en robot til at køre i et kvadrat – en øvelse, der ofte virker meningsløs for eleverne – lærer de at forstå teknologi gennem deres egne interesser og behov.

    Teknologi, trivsel og børns engagement

    Den legende tilgang til teknologiforståelse er et bærende element i projektet “Play at Heart”, som støttes af LEGO Fonden. Projektet løber fra 2021 til 2025, og i de første tre år deltager 12 folkeskoler, inden projektet så afrundes i 2025.

    Erfaringerne fra “Play at Heart” viser, at en legende tilgang til teknologiforståelse ikke kun giver børnene en bedre forståelse af teknologi. Den øger også deres trivsel i skolen.

    “Trivslen blandt medarbejdere og elever steg igennem det her projekt. Det er meget vigtigt med denne trivsel i forhold til læring og dannelse i teknologi, for vi kan se en tendens i alle undersøgelser, at teknologi som fag ofte opfattes som kedeligt,” siger Lasse.

    Når børnene oplever, at teknologiundervisningen er relevant for deres egen verden, bliver de mere engagerede og motiverede. Det skaber en skolekultur, hvor både elever og lærere ser teknologi som noget, de aktivt kan forme selv, og ikke blot noget de passivt skal forholde sig til.

    Konstruktionisme som teoretisk stillads

    Neden under de praktiske erfaringer ligger et teoretisk grundlag af velkendte samt nyere teoretikere, som Lasse lader sig inspirere af. Piagets konstruktivisme, Vygotskis sociokulturelle læringsteori og Deweys pragmatisme og ideal om “learning by doing” indgår i udviklingen af teknologiforståelse som skolefag. Dertil kommer nyere teoretikere som Seymour Papert og hans konstruktionisme, hvor hovedideen er, at børn lærer bedst gennem praktiske erfaringer, eksperimenter og problemløsning. Mitch Resnick, som er en af Paperts efterfølgere, indgår også i den teoretiske basis med sine idéer om “lifelong kindergarten”  samt begrebet om “tinkering” i læring.

    Fra teknologiforståelse til digital virkelyst

    Hvis vi for alvor skal ruste børn til fremtiden, mener Lasse, at teknologiforståelse skal handle om mere end blot at kunne navigere i en digital verden. Det skal give dem mod og handlekraft til at skabe forandring.

    “Vi har jo begrebet virkelyst, der står i folkeskolens formålsparagraf, og der kunne man diskutere, om vi skulle have et begreb, der hedder digital virkelyst,” siger Lasse.

    Kan vi give børn troen på, at de kan forstå og påvirke teknologien og verden omkring dem, har vi taget et vigtigt skridt. 

    “Hvis vi kan få det inkorporeret i børnene, at de har evnerne til reelt at kunne forandre den verden, de lever i, så kommer vi rigtig, rigtig langt,” siger Lasse.

    Teknologiforståelse er dermed ikke kun et fag. Det bliver en del af den grundlæggende dannelse, der skal hjælpe børn med at navigere i en verden, hvor teknologi spiller en stadigt større rolle.

    Fem gode råd: Skab rammerne for digital dannelse og teknologiforståelse

    Folkeskolen kan skabe gode rammer for elevernes brug af teknologi, siger Lasse Remmer, konsulent i Future Classroom Lab DK.

    1. Gør teknologiundervisningen vedkommende: Tag udgangspunkt i børns hverdag og interesser. Undgå abstrakte øvelser, og lad eleverne eksperimentere med den teknologi, de selv bruger.
    2. Brug en legende tilgang: Skab rum for nysgerrighed og eksperimenter. “Tinkering” og kreative projekter gør teknologi mere tilgængelig og sjov.
    3. Lær børn at være kritiske brugere: Giv dem redskaber til at forstå teknologiens bagsider, for eksempel dataetik, privatliv (privacy) og algoritmers indflydelse på deres adfærd.
    4. Sæt fokus på skabermentalitet: Teknologi er ikke kun noget, vi forbruger – det er noget, vi kan skabe med. Lad børnene udvikle egne digitale løsninger og værktøjer.
    5. Integrér teknologi på tværs af fagene: Teknologiforståelse skal være et selvstændigt fag, og det skal samtidig indarbejdes i matematik, samfundsfag, dansk og andre fag. Det viser teknologiens rolle i en bredere kontekst.

    Om Kommunernes Digitaliseringstræf

    Tag med på Kommunernes Digitaliseringstræf '25 den 29. april 2025, og hør Lasse Remmer, når han holder oplæg og session om teknologiforståelser og digital dannelse i folkeskolen.

    Læs mere og tilmeld dig her

    Digitaliseringstræffet er en årligt tilbagevendende begivenhed, som er et vigtigt mødested og inspirationsrum for alle, der på den ene eller anden måde er interesseret i at bidrage til digitaliseringen i kommunerne.

    • Mange vælger at tage af sted på digitaliseringstræffet flere kolleger sammen for at styrke deres fællesskab og høste fælles viden ind til det videre arbejde hjemme i kommunen.
    • Digitaliseringstræffet er også stedet, hvor vigtige it-leverandører til kommunerne prioriterer at være til stede. Rundt om ved deres stande fortæller de om deres løsninger og produkter. Brug træffet til at stille leverandørerne netop de spørgsmål, der er vigtige for jer. Her får I den gode snak, som man ofte ikke når i den travle hverdag derhjemme i kommunen. 

    Tid og sted

    Mandag den 29. april 2025. Scandic Falkoner, Falkoner Alle 9, 2000 Frederiksberg.

    Målgruppe

    Målgruppen er direktører, chefer og ledere fra alle kommunens fagområder samt medarbejdere inden for it, digitalisering og teknologi. 

    Pris og vilkår

    Pris: 2.575,- ekskl. moms. Tilmelding sker efter først-til-mølle-princippet. Tilmeldingen er bindende, men du er velkommen til at sende en kollega, hvis du er forhindret. 

    Spørgsmål

    Praktiske spørgsmål om tilmelding m.v. kan rettes til vores chefsekretær. Se kontaktinformation nedenfor.

    Kontakt

    Vicekontorchef

    Jan Struwe Poulsen

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3234

    E-mail: jtp@kl.dk

    Chefsekretær

    Anne Louise Corell

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3742

    E-mail: anlc@kl.dk