Gå til hovedindhold
Nyhed
Digitalisering og teknologi

Samarbejde på tværs: OS2kravmotor styrker kommunernes proces for it-anskaffelser

Ny fælles standard for kravbeskrivelsen skal gøre det nemmere at foretage it-indkøb og udbud på tværs af offentlige organisationer. Standarden er resultatet af et fællesoffentligt samarbejde, og det gør OS2kravmotor endnu mere attraktiv at bruge for kommunerne. Det siger specialkonsulent i Syddjurs Kommune og produktkoordinator for OS2kravmotor Line Lynggaard Sørensen.

21. jan. 2025

Indhold

    Implementering af politiske reformer kræver stærk digitalisering

    Kommunerne er i gang med at implementere en ny række store politiske reformer. Det kræver en bølge af digitalisering til understøttelse af reformimplementeringen. For at imødekomme disse udfordringer er det afgørende, at kommunerne samarbejder om fælles standarder for krav til it-indkøb.

    KL, KOMBIT og Digitaliseringsstyrelsen har gennem det seneste år arbejdet på sådanne fælles standarder, og de lægges snart ind i OS2kravmotor, som er et initiativ, der fremmer fælles kravspecifikationer på tværs af kommuner. Fælles standarder for indkøb vil bidrage til at højne kvalitet og økonomi i digitaliseringen.

    “Det giver jo ikke mening, at vi hver især har vores egen “standard”. Så nu har vi tilpasset standarden, og med OS2-kravmotor bliver standarden nem at bruge og arbejde med for kommunerne,” siger Line Lynggaard Sørensen. 

    Hør mere på KD ‘25

    Line er specialkonsulent i Syddjurs Kommune og produktkoordinator for OS2kravmotor, og den 29. april 2025 vil Line sammen med it-arkitekt Jakob Eiby, KL’s Kontor for It-arkitektur og Standarder, og chefrådgiver Allan Schiellerup Bager, SKI, holde oplæg og session på Kommunernes Digitaliseringstræf ’25 - tilmelding er åben nu.

    OS2kravmotor som platform

    OS2kravmotor er et af mange produkter i OS2, som er et fællesoffentligt digitaliseringsfællesskab. OS2kravmotor er en fælles kravdatabase og et dialogværktøj, når kommuner skal indkøbe nye it-systemer, og kravmotoren gør dialogen med it-leverandørerne lettere i forhold til dokumentation og behandling.

    “OS2kravmotor er en fælles kravbank, og hver kommune kan supplere de tværkommunale krav med egne lokale tilføjelser til kravene, så at indkøbet passer til kommunens eksisterende systemlandskab,” siger Line.

    Kravene i OS2kravmotor holdes ajour af kravredaktionen, som også gerne modtager input og ideer fra de tilsluttede kommuner.

    Kommuner kan melde gode krav ind til kravredaktionen, hvorefter de kan deles med de øvrige tilsluttede kommuner. Dermed deles viden og erfaringer på tværs af kommuner,” siger Line.

    Dialogen med it-leverandører sker også nemt via OS2kravmotor, og det højner dialogen og styrker afklaringen af krav. Leverandørerne får ikke adgang til at se konkurrenternes besvarelser. 

    “Man kan vælge at give en leverandør adgang til besvarelse af krav direkte i kravmotoren ved simpelthen af fremsende en markedsdialog til leverandøren og bede dem svare direkte i kravmotoren på specifikke krav. Kravmotoren indeholder blandt andet krav inden for områder som brugerstyring, sikkerhed og backup – ting, der er relevante for stort set alle it-systemer. Hver leverandør får sit eget log-in. Som kommune kan man også vælge at trække kravsbeskrivelserne ud og lægge dem ved som bilag i et udbud,” siger Line.

    OS2kravmotor (os2.eu)

    Digitalisering som drivkraft

    Implementeringen af de politiske reformer er i høj grad afhængig af en effektiv og solid digitalisering for at lykkes.

    “Kommunerne er midt i en ny digitaliseringsbølge, der er båret af politiske reformer. Det kræver, at vi bliver bedre til at stille præcise og ensartede krav til it-leverandører. Det er her, OS2kravmotor kommer ind i billedet. Med OS2kravmotor kan vi skabe en standardiseret tilgang til kravspecifikationer, som både vi og leverandørerne kan drage nytte af, “siger Line.

    Fordele ved fælles standarder

    Ifølge Line giver fælles standarder store fordele for både kommuner og leverandører. 

    “Når vi bruger ens kravstrukturer, bliver det lettere for leverandørerne at forstå, hvad vi forventer. Det sparer tid for begge parter og reducerer risikoen for misforståelser,” siger Line. 

    Den fælles standardisering fremmer dermed en mere gennemsigtig dialog med leverandørerne. 

    “Når kravene er ensartede og veldefinerede, kan vi som kommuner agere mere professionelt og effektivt i vores dialog med leverandører,” siger Line.

    Små kommuner får en håndsrækning

    Line understreger, at en fælles standardisering af krav gør det nemmere for flere kommuner, store som små, at stille de rigtige krav i forbindelse med it-indkøb.

    “For de små kommuner er det en kæmpe hjælp, at de kan hente fælles krav fra OS2kravmotor. Mange har måske kun en kvart medarbejder til at håndtere it-indkøb. Ved at bruge OS2kravmotor får de adgang til kvalitetssikrede krav, som de kan bruge direkte,” siger Line.

    Dermed viser OS2-fællesskabet sig virkelig som et fællesskab, der giver værdi for alle deltagende kommuner.

    Fem gode tips: Stil gode krav til it-leverandørerne

    Specialkonsulent Line Lynggaard Sørensen fra Syddjurs Kommune giver her fem råd til, hvordan kommunerne kan arbejde med god kravsstillelse til it-leverandørerne

    1. Brug en standardiseret tilgang: Det er vigtigt at anvende den fælles standard for at sikre en ensartet kravstillelse. Dette gør det lettere for både kommuner og leverandører at forstå og arbejde med kravene, og det sparer tid og ressourcer.
    2. Udnyt den eksisterende kravbank: OS2kravmotor tilbyder en kravbank med generiske krav inden for områder som eksempelvis sikkerhed, backup og brugerstyring. Kommuner kan bruge disse som udgangspunkt, hvilket især er nyttigt for mindre kommuner med færre ressourcer.
    3. Tilpas kravene til lokale behov: Kommuner er forskellige og har forskellige systemlandskaber. Tilpas derfor krav til den enkelte kommunes systemlandskab og specifikke behov. Dette kan gøres ved at tilføje egne krav eller justere de eksisterende i kravbanken.
    4. Samarbejd og del erfaringer: Kommunerne kan dele deres egne krav og erfaringer med OS2kravmotor. Dette bidrager til en løbende forbedring af kravene og skaber værdi for alletilsluttede i fællesskabet.
    5. Strukturér dialogen med leverandørerne: Brug et værktøjer som OS2kravmotor til at strukturere dialogen omkring krav. Kommuner kan for eksempel sende krav direkte til leverandører via systemet og modtage deres svar i den lukkede platform. Dette sikrer en gennemsigtig og velorganiseret kommunikation.  

    Om Kommunernes Digitaliseringstræf

    Tag med på Kommunernes Digitaliseringstræf '25 den 29. april 2025, og hør Line Lynggaard Sørensen, når hun sammen med it-arkitekt Jakob Eiby, KL’s Kontor for It-arkitektur og Standarder, og chefrådgiver Allan Schiellerup Bager, SKI, afholder sessionen “Bliv bedre til kravstillelse og markedsdialog med fælles krav”.

    Digitaliseringstræffet er en årligt tilbagevendende begivenhed, som er et vigtigt mødested og inspirationsrum for alle, der på den ene eller anden måde er interesseret i at bidrage til digitaliseringen i kommunerne.

    • Mange vælger at tage af sted på digitaliseringstræffet flere kolleger sammen for at styrke deres fællesskab og høste fælles viden ind til det videre arbejde hjemme i kommunen.
    • Digitaliseringstræffet er også stedet, hvor vigtige it-leverandører til kommunerne prioriterer at være til stede. Rundt om ved deres stande fortæller de om deres løsninger og produkter. Brug træffet til at stille leverandørerne netop de spørgsmål, der er vigtige for jer. Her får I den gode snak, som man ofte ikke når i den travle hverdag derhjemme i kommunen. 

    Tid og sted

    Mandag den 29. april 2025, Scandic Falkoner, Falkoner Alle 9, 2000 Frederiksberg. 

    Målgruppe

    Målgruppen er direktører, chefer og ledere fra alle kommunens fagområder samt medarbejdere inden for it, digitalisering og teknologi. 

    Pris og vilkår

    Pris: 2.575,- ekskl. moms. 
    Tilmelding sker på https://www.kl.dk/konferencer/digitaliseringstraef efter først-til-mølle-princippet. Tilmeldingen er bindende, men du er velkommen til at sende en kollega, hvis du er forhindret. 

    Spørgsmål

    Praktiske spørgsmål om tilmelding m.v. kan rettes til vores chefsekretær. Se kontaktinformation nedenfor.

    Kontakt

    Vicekontorchef

    Jan Struwe Poulsen

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3234

    E-mail: jtp@kl.dk

    Chefsekretær

    Anne Louise Corell

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3742

    E-mail: anlc@kl.dk