Kontakt
Jan Struwe Poulsen
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3234
E-mail: jtp@kl.dk
Anne Louise Corell
IT-Arkitektur & Standarder
Telefon: +45 3370 3742
E-mail: anlc@kl.dk
Den gode borgerrådgiver er et ambitiøst efteruddannelsesforløb for såvel nyere som mere erfarne borgerrådgivere.
Funktionen som kommunal borgerrådgiver afspejler en interessant udvikling i relationen mellem kommune og borger. Det gør rollen som borgerrådgiver spændende, men også kompleks og krævende, siger juraprofessor Lin Adrian. Hun er den ene af to undervisere på KL's nye efteruddannelse "Den gode borgerrådgiver", som går i gang til november. Tilmelding er åben nu.
Siden 2009 har kommunerne ved lov haft mulighed for at oprette en borgerrådgiverfunktion.
"En borgerrådgiver skal styrke dialogen mellem borger og kommune, og skal være med til at sikre borgernes retssikkerhed. De medvirker til, at borgeren har et godt møde med kommunen. At borgerne har et sted at gå hen, som kan rådgive dem og forklare dem om systemet, være med til at forklare afgørelserne og være med til at gå tilbage til forvaltningen," siger Lin Adrian.
Lin har siden maj 2024 været professor ved Center for Interdisciplinære Retlige Studier (CIS) på Københavns Universitet, og har gennem hele sin karriere arbejdet med konfliktløsning og mægling, både som udøvende mægler og som underviser, forsker og forfatter.
Hen over vinteren 2024/2025 vil hun og kollegaen professor Michael Gøtze undervise på KL's efteruddannelse "Den gode borgerrådgiver".
Konflikter og konflikthåndtering indgår i borgerrådgiverens opgave og rolle. Borgerrådgiveren træder ind som brobygger mellem kommunens forvaltning og borgeren.
"Borgerrådgiveren kan deltage på møder mellem forvaltning og borgeren for understøtte dialogen. Nogle gange er der brug for det, fordi der er sket fejl eller at borgeren ikke forstår, hvad afgørelsen går ud på. Andre gange er det, fordi borgeren oplever, at man ikke er blevet hørt tilstrækkeligt. Og det kan sagtens være, at de formelle høringsregler er opfyldt, men borgeren kan alligevel godt stå med en oplevelse af, at der ikke er nogen, der tager højde for mig," siger Lin.
Borgerrådgiveren som funktion afspejler på sin vis det supplement, som er lagt oven i den offentlige forvaltnings selvforståelse: fra en system- og lovcentreret tilgang til nu også en inddragelse af den borgercentrerede oplevelse af retssikkerhed.
"Man har en helt anden tænkning om, at det er vigtigt at have tilfredse borgere. Det bliver vigtigt, at man mødes mere i øjenhøjde, og at borgere skal kunne forstå, hvad kommunerne træffer beslutninger om – det gælder særligt i en digital tidsalder," siger Lin.
Balancen mellem forvaltning og borgere har udviklet sig, og der er et stort forvaltningsmæssigt - og politisk - fokus på, at borgerne skal opleve kommunens sagsbehandling som både korrekt og meningsfuld. Desuden er der i kommunerne grupper af borgere, som er meget afhængige af kommunens hjælp.
"Jeg tror, der er mange borgerrådgivere, der sidder med borgere, som har mange problemer. Og som har brug for kommunen, fordi de har brug for hjælp til noget, der virkelig er svært," siger Lin.
Den forandrede relation mellem kommune og borger bærer også præg af et andet aspekt.
"Der er ingen tvivl om, at borgerrådgiveren skal navigere i et kommunalt univers, hvor der er en meget høj grad af kompleksitet. Kommunernes budget er under pres, og der er mange regler, der er mange klageadgange. Det kan være svært for borgeren at finde rundt, og det hjælper borgerrådgiveren med," siger Lin.
Det er på den baggrund, at efteruddannelsen "Den gode borgerrådgiver" skal ses. Uddannelsen er udviklet af Københavns Universitet i samarbejde med KL og Akademikerne.
"Uddannelsen er tværfaglig, så den går på tværs af jura og det konfliktfaglige og psykologiske og kommunikative felt. Der skal læses faglitteratur, og uddannelsen har et højt fagligt niveau," siger Lin.
Lin peger på, at uddannelsen er ambitiøs, idet den matcher den rolle og den virkelighed, som borgerrådgiveren står i. Uddannelsen er også ambitiøs forstået på den måde, at deltagerne skal byde ind med sig selv og deres egne sager.
"Så man kommer ikke bare og tager noter, og så går man hjem igen. Det handler selvfølgelig også om det gode læringsudbytte," siger Lin.
Deltageraktivitet og spejling af kursusindholdet ind i egen praksis er vigtig. Derfor er uddannelsen bygget op om fire moduler med passende pauser imellem, hvor man har mulighed for at afprøve nye praksisgreb og har tid til refleksion og fordybelse undervejs.
"Alt tager målrettet afsæt i den praksis, som borgerrådgiverne sidder i, hvor man som kursist kan arbejde videre med det, man henter ind fra kursets litteraturliste og fra undervisningen. Og endelig bliver der erfaringsudveksling mellem kursisterne og feedback fra underviserne," siger Lin.
Det handler her om både et stærkt kursusindhold og om, at deltagerne får et højt læringsudbytte med sig hjem.
"Vi hjælper til et godt læringsudbytte, ved at man skal byde ind med sig selv og sine egne sager. Og så laver vi en kombination af oplæg og øvelser samt diskussion af konkrete sager," siger Lin.
Uddannelsen begynder 25. november 2024 og strækker sig frem til 4. februar 2025, fordelt på fire moduler. Modul 1 og 3 afholdes med fysisk fremmøde over henholdsvis 3 og 2 1/2 dag.
Modul 2 og det afsluttende modul 4 foregår online.
Undervisningen veksler mellem oplæg, diskussioner, praktiske øvelser og erfaringsudveksling i mindre grupper. Underviserne forbereder oversigter og oplæg, og kursusdeltagernes viden og erfaringer indgår i høj grad i kurset.
Uddannelsen afholdes i KL-Huset, Weidekampsgade 10, 2300 København S.
14.900 kr. + moms. Prisen inkluderer undervisning/forplejning.
Deltagerne står selv for transport/overnatning samt eventuelt køb af bøger til undervisningen.
Tilmelding er bindende, men du er velkommen til at give din tilmelding videre til en kollega, hvis du selv er forhindret.
Hvis du har spørgsmål om uddannelsen, er du velkommen til at kontakte os.