Gå til hovedindhold
Nyhed
Digitalisering og teknologi

Nyt inspirationskatalog til fremtidens Borgerservice

Kommunerne har taget positivt imod de fem pejlemærker for fremtidens Borgerservice, og der er stor interesse for at lære og inspirere hinanden. KL har derfor lanceret et nyt inspirationskatalog med konkrete cases fra kommunernes Borgerservice.

30. oktober 2024

Indhold

    Borgerservice er en vigtig del af borgerens møde med kommunen og har derfor brug for gode rammer og høje ambitioner. For at sætte kursen for Borgerservice lancerede KL i september 2023 fem pejlemærker for fremtidens Borgerservice og følger nu op med et inspirationskatalog med gode cases fra kommunerne.

    De fem pejlemærker:

    1.    Borgerservice er det menneskelige ansigt i mødet med den digitale offentlige sektor
    2.    Borgerservice tilbyder sine services digitalt, når det giver værdi for borgeren
    3.    Borgerservice understøtter borgernes selvstændighed i det digitaliserede velfærdssamfund
    4.    Borgerservice sikrer den rette service i tæt samarbejde med andre
    5.    Borgerservice kan bidrage ved akutte hændelser i samfundet

    Fra pejlemærker til lokale strategier

    Kommunerne har generelt taget godt imod pejlemærkerne: 

    ”Mange kommuner har anvendt pejlemærkerne som afsæt for at tilrettelægge en lokal strategi for den fremtidige udvikling af Borgerserviceområdet,” fortæller Annie Bekke Kjær, der er chefkonsulent hos KL .

    For at udbrede kommunernes mange gode idéer har KL i efteråret lanceret et inspirationskatalog med eksempler på kommunernes arbejde med pejlemærkerne. Publikationen 'Inspirationskatalog - Pejlemærkerne for fremtidens Borgerservice i praksis' kan hentes nederst på siden.

    I inspirationskataloget er der eksempler på arbejdet med fire af de fem pejlemærker. Det femte pejlemærke om akutte hændelser er der ikke nye eksempler på, men det arbejder KL på: 

    ”På næste netværksmøde for Borgerservicecheferne har vi for eksempel et helt tema om beredskab på programmet. Det er blandt andet for at få etableret en fælles samtale om, hvordan Borgerservice kan bidrage ved krise og akutte situationer,” siger Annie Bekke Kjær.

    14 cases 

    I inspirationskataloget kan du læse 14 konkrete cases fra kommunernes Borgerservice. Du kan blandt andet møde Mobil Borgerservice i Svendborg Kommune, et tværkommunalt samarbejde om automatiseringsteknologi i Digitaliseringsforeningen Sjælland og se, hvordan Aabenraa Kommune har sat det digitale offentlige Danmark på de unges skoleskema. 

    ”Personligt er jeg meget interesseret i de cases, som ligger under pejlemærke 4, fordi det handler om noget, som er svært at lykkedes med i praksis, nemlig samarbejder på tværs af faglige søjler,” understreger Annie Bekke Kjær.

    Hver case indeholder et kort overblik over initiativet, krav til implementering, hvad det har krævet af ressourcer, hvilken værdi det har givet for borgerne samt en kontaktperson til hvert initiativ.