Gå til hovedindhold
Nyhed
Digitalisering og teknologi

Mit Overblik ser ind i fremtiden

Mit Overblik på borger.dk runder snart fem år. Ny strategi for det kommunale bidrag til den digitale platform viser, hvordan Mit Overblik skal være med til at gøre det lidt lettere at være borger i dagens digitale Danmark.

28. aug. 2024
Foto af Mit Overblik på borger.dk

Indhold

    Siden 2020 har kommuner, stat og regioner arbejdet på at give borgerne et bedre overblik over deres sager, ydelser, frister og aftaler med det offentlige via Mit Overblik på borger.dk. 

    ”Det er et langt, sejt og meget vigtigt træk at skabe et samlende digitalt overblik for borgerne på tværs af de forskellige myndigheder. Mit Overblik står på et solidt fundament og kan nu gå ind i den næste fase. Den ny ”Strategi for fremtidens kommunale bidrag til Mit Overblik 2025-2028” viser, hvordan vi skal videreudvikle det, vi allerede har, og udnytte de nye teknologiske muligheder for at skabe endnu større værdi for borgere og kommuner. Vi vil arbejde på at vise flere kommunale data, og der er udpeget nye pejlemærker og indsatser, som skal gøre brugeroplevelsen endnu bedre,” siger Frederik Nordentoft Andersen, der er kontorchef i Center for Digitalisering & Teknologi i KL.

    Skræddersyet digital service

    Et af de nye initiativer, der vil blive igangsat i Mit Overblik, er at skabe en virtuel assistent, som kan hjælpe borgerne med at finde de rette oplysninger om fx ydelser og aftaler med det offentlige. Forud for udviklingen af den virtuelle assistent skal der igangsættes analyser af borgernes ønsker og behov og afklares, hvilke tekniske rammer der skal være på plads.

    På tegnebrættet for udviklingen af Mit Overblik er der desuden en track and trace-løsning, hvor borgerne lettere kan følge og bidrage til deres egne sager og forløb undervejs. Der skal også skabes ét fælles overblik over aftaler med det offentlige, inkl. mulighed for at kunne booke og flytte aftaler, ligesom platformen skal geares til at halvdelen af alle besøg i dag sker via smartphone.

    Pårørende får bedre støtte

    Parallelt med at Mit Overblik udvikles og udvides, og stadig mere kommunikation med det offentlige bliver via platformen, stiger behovet for at borgernes pårørende kan få adgang til oplysningerne. Allerede nu arbejdes der på at den fællesoffentlige fuldmagtskomponent kan blive klar til at pårørende og støttepersoner i fremtiden kan få adgang til Mit Overblik.

    Kommunerne er en væsentlig del af succesen

    Kommunerne har haft en vigtig rolle i udviklingen og udbredelsen af Mit Overblik i de knap fem år løsningen har været i drift. Og der er fortsat brug for kommunernes bidrag til løsningen, både i form af data, men også sparring og hjælp til prioritering.

    ”Vi håber at alle kommuner vil være med til at løfte Mit Overblik til et nyt niveau. Vi træder nu ind i næste fase med den nye strategi for løsningen, som skal understøtte at det bliver endnu lettere for os som borgere at finde vores egne oplysninger og samtidig frigøre tid i kommunerne til at styrke servicen på andre områder,” lyder opfordringen fra Frederik Nordentoft Andersen. 

    Forlængelse af aftalen mellem kommunerne og KOMBIT

    I foråret 2024 påbegyndte KOMBIT og kommunerne en dialog om muligheden for at ændre tilslutningsprocessen og tilslutningsaftaler for KOMBITs løsninger, hvilket også omfatter det kommunale bidrag til Mit Overblik. Dialogen foregår forventeligt frem til årsskiftet.

    Derfor bliver der ikke som ellers varslet fremlagt en ny og længerevarende tilslutningsaftale for Mit Overblik (også kaldet ”Borgerblikket”). Forlængelsen vil derfor være på samme betingelser, som de der er gældende i den nuværende aftale, og løbe i 12 måneder gældende fra 1. januar 2025 til 31. december 2025.

    KOMBIT forventer at sende materiale omkring en forlængelse ud ultimo september 2024.

    Sidst opdateret: 28. august 2024

    Kontakt

    Konsulent

    Joachim Daus-Petersen

    Digitalisering & Teknologi

    Telefon: +45 3370 3038

    E-mail: jodp@kl.dk