Gå til hovedindhold
Digitalisering og teknologi
Nyhed

Sådan leder du arbejdet med jeres kerneopgave og skaber trivsel

Er du stadig skarp på at lede arbejdet med kerneopgaven i din del af organisationen? Eller er fokus på kerneopgaven med tiden blevet lidt sløret? Og vil du skabe en kobling mellem digitalisering og kerneopgaven? I så fald er du ikke den eneste kommunale leder, der har det sådan, siger forfatter og ledelseskonsulent Anders Seneca. Han fortæller her, hvad du kan gøre ved det, og hvordan du samtidig får dine medarbejdere til at trives bedre.

07. nov. 2023

Indhold

    Kerneopgaven i krise

    Forfatter og ledelseskonsulent Anders Seneca taler passioneret om det emne, der optager ham mere end nogensinde: Hvordan kan ledere gøre kerneopgaven konkret og derved sammen med deres medarbejdere skabe bedre resultater for den organisation, som de er en del af, samtidig med at de øger deres medarbejderes trivsel.

    Anders har gennem sit mangeårige arbejde med kerneopgaven en unik indsigt i kerneopgavens tilstand og stilstand på de kommunale arbejdspladser.

    "Mange medarbejdere oplever, at de styrter rundt, men at det ikke er arbejdet med kerneopgaven der stresser - det er alt det "udenom", siger Anders Seneca.

    Heldigvis viser Anders' arbejde og dialog med de kommunale ledere også en vej ud af problemet - herunder hvordan der kan skabes en kobling mellem digitalisering og kerneopgaven.

    Anders stod fadder, da begrebet ’kerneopgave’ første gang for alvor blev sat på dagsordenen på de offentlige arbejdspladser. Siden har han professionelt udforsket, udfordret og udviklet kerneopgaven på de kommunale arbejdspladser. De seneste 14 år har han forsket, undervist i og hjulpet ledere at se de store muligheder i at forankre og forandre deres lederskab i kerneopgaven, og det er der sideløbende kommet en række meget læste bøger ud af, lige fra "Kend din kerneopgave" fra 2012 og fire bøger i samme serie efterfølgende.

    Kerneopgaven er det I skal lykkes med

    Hans seneste bog har titlen "Kerneopgaven i krise", og titlen kan forekomme paradoksal, for rigtig mange steder har man netop holdt seminarer og workshops om kerneopgaven. Så krisen er ikke, at man ikke har talt om kerneopgaven og lamineret de fine definitioner og hængt dem op på opslagstavlerne: Nej, krisen er, at man mange steder ikke tager næste skridt efter de laminerede definitioner og forløser arbejdet med kerneopgaven og gør det fælles og fokuseret, siger Anders.

    "Oplevelsen mange steder er, at nu har vi styr på kerneopgaven - men samtidig er det sådan, at det ikke kerneopgaven, vi styrer efter. Arbejdet med kerneopgaven har mange steder ikke flyttet sig fra den indledende definitionsøvelse. Der er brug for, at man arbejder langt mere konkret og praksisnært. For det er ikke kun en definitionsøvelse - det er også en motivationsøvelse. Det er en organisatorisk refleksion, vi sætter igang. At se kerneopgaven som et ledelsesværktøj, både strategisk og praktisk," siger Anders.

    Skift fokus

    Kerneopgaven er med til at give struktur og mening, både for lederen og medarbejderne.

    "Men jeg bliver bekymret, når jeg møder kommunale ledere, der siger, at de er færdige med kerneopgaven - eller at de "har fundet kerneopgaven", næsten som hvis de havde været på skattejagt," siger Anders.

    I stedet skal arbejdet med kerneopgaven foregå hele tiden og dynamisk. Når vi oplever forandringer i vores omverden, skal vi huske at diskutere, hvad det så kan betyde for vores afdeling af organisationen og for vores kerneopgave.

    Når vi førhen arbejdede med kerneopgaven, tog vi ofte udgangspunkt i "det bedst tænkelige", men kerneopgaven handler faktisk om "det bedst mulige", siger Anders.

    Kerneopgaven er i virkeligheden en meget stringent og stramt styret størrelse, som er bundet op på de givne ressourcer og strategiske ophæng. I kort form er kerneopgaven det, som vi skal, kan og vil gøre sammen.

    Kerneopgaven kan øge arbejdsglæden

    Det er altid godt, når man som leder og medarbejder trives på arbejdspladsen, og faktisk viser Anders’ arbejde en tydelig og evident sammenhæng mellem kerneopgave og trivsel, men på en måde, som kan virke overraskende på mange.

    "Mange arbejder efter devisen, at "hvis bare vi har det godt, så gør vi også godt". Man giver fri frugt, fitness, fleksibilitet og frisør. Men uden megen effekt. Hvorfor? Mit arbejde gennem 14 år viser en anden årsagssammenhæng. Ved at sætte ledelse på kerneopgaven, så kan vi styrke den fælles motivation på arbejdspladsen - og derigennem kan vi skabe trivsel - ikke den anden vej rundt. Arbejdet med trivsel er sjældent det, der skaber det rette fokus på kerneopgaven," siger Anders.

    Vi er ikke ansat til at trives, men trives når kerneopgaven er konkret, og det kræver en særlig tilgang til ledelse. Medarbejderne skal ikke alene ledes med fokus på deres fagspecifikke arbejdsopgaver men også på den fælles kerneopgave. Dét skaber og skærper det professionelle arbejdsfællesskab, som i dag reelt er reduceret til privatpraktiserende enmandshære på mange arbejdspladser.

    "Det er jo sørme svært at lykkes sammen, hvis vi ikke er enige om, hvad vi skal lykkes med. Vi skal gøre det indforståede eksplicit og tydeligt. Det indforståede er ofte også det uforståede. Og fælles betyder ikke, at vi skal lave det samme, men vi skal lykkes med det samme," siger Anders.

    Tag på kursus: Løft dit lederskab af kerneopgaven

    Til november 2023 har KL engageret Anders Seneca til at holde sit kursus i ledelse af kerneopgaven. Her vil du blive præsenteret for, hvordan du omsætter arbejdet med dine kerneopgaver i dit lederskab, ikke som færdige universalløsninger, men som afsæt for din egen refleksion i forhold til dit ledelsesrum.

    Læs mere om kurset

    Faktaboks

    Tre vigtige aspekter, når du arbejder med kerneopgaven

    Kerneopgaven skal være forløst, den skal være fælles og fokuseret, siger Anders Seneca.

    • forløst kerneopgave: Hvordan udfører vi kerneopgaven sammen? Hvordan lykkes vi med den som et team? Har vi klare kerneindikatorer? Hvordan ser det konkret ud, når vi løser en kerneopgave, og hvordan vil det se ud, når vi lykkes endnu bedre med kerneopgaven om et år? Måler vi overhovedet på kerneopgaven?
    • fælles kerneopgave: Er vi små "privatpraktiserende énmandshære"? Eller har vi en fælles tilgang til effekt og mål? Har vi et professionelt arbejdsfællesskab?
    • fokuseret kerneopgave: På mange kommunale arbejdspladser er der en formodning om, at bare vi arbejder mere, så lykkes vi også bedre. Det passer sjældent. Arbejdet med kerneopgaven indebærer prioritering og fravalg, så vi skal også tale om, hvad vi skal holde op med, hvis vi skal lykkes bedre. Hvordan kan vi prioritere med udgangspunkt i kerneopgaven og tale ind i fælles mening og motivation?

    Kontakt

    Vicekontorchef

    Jan Struwe Poulsen

    IT-Arkitektur & Standarder

    Telefon: +45 3370 3234

    E-mail: jtp@kl.dk