Kontakt
Stinne Nøhr Lawaetz
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3693
E-mail: stnl@kl.dk
Hanne Bertelsen
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3480
E-mail: hbe@kl.dk
Tilmeldingen til Børn og Unge Topmødet 2025 er stadig åben. I år er der særligt fokus på de mange forskellige kommunale veje til at skabe stærke fællesskaber for børn og unge. Særligt på temamøder og i Løsningsgalleriet kan du blive klogere på kommunernes gode erfaringer.
I løsningsgalleriet har du mulighed for at høre om mange forskellige indsatser, hvor kommuner arbejder med at styrke motivation og deltagelse i fællesskaber. Fællesskaber, der skaber deltagelsesmuligheder, giver oplevelsen af mestring og ligeværd og skaber alternative arenaer, hvor relationer kan blomstre.
Du kan bl.a. høre om inkluderende læringsfællesskaber i Gentofte Kommune, National Indsats for læseglæde i Stevns Kommune, samarbejde med Børns Vilkår i Furesø Kommune, Idrætspartnerskaber i Slagelse Kommune, indsats om mentalisering i Sorø Kommune, samarbejde med dansk skoleskak om brobygning på tværs af almen- og specialklasser i Aalborg Kommune eller hvordan bevægelsesfaglige indsatser i Københavns Kommune bidrager til stærke pædagogiske læringsfællesskaber for børn i dagtilbud og skoler og mange flere indsatser.
Arbejdet med at skabe en almen folkeskole, der kan mere for flere, er en omfattende opgave for kommunerne. På temamødet vil tre kommuner holde oplæg om deres arbejde med opgaven.
Syddjurs Kommune har med vedholdenhed, kompetenceudvikling og politisk opbakning inkluderet flere i den almene folkeskole gennem nedlæggelse af alle specialklasser. I Helsingør Kommune har alle skolestartere fra skoleåret 2024/2025 startet på deres almene distriktsskole, hvilket har krævet grundige dialoger med alle omkring skolen og bred politisk opbakning. Morsø Kommune har skabt en kulturforandring for hele 0-30-årsområdet, der skaber bedre deltagelsesmuligheder for alle børn og unge ved at rykke det primære fokus fra individet til fællesskabet.
Den øgede tilflytning til Danmark stiller kommunerne i en ny og til tider kompleks situation. På dette temamøde vil to kommuner holde et oplæg om, hvordan de arbejder systematisk med sprogindsatser og andre indsatser med fokus på at integrere børn og unge i skoleliv og fritid.
I Esbjerg Kommune benytter det pædagogiske Vi Lærer Sammen (VLS) til at tilrettelægge læringsmiljøer med fokus på sprog, matematik, eksekutive funktioner og socioemotionelle kompetencer. Det har vist sig at skabe positiv udvikling for alle børn, uanset deres alder, køn og etnicitet. Ishøj Kommune benytter Stærke Fællesskaber til at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn i almenområdet ved at lave differentierede indsatser om forældresamarbejde og tovoksen-ordninger i overgangen fra dagtilbud til skole samt overgangen til ungdomsuddannelse.