Kontakt
Hanne Bertelsen
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3480
E-mail: hbe@kl.dk
Freya Sloth Hansen
Børn, Unge & Folkeskole
Telefon: +45 3370 3645
E-mail: frsh@kl.dk
I løbet af fem webinarer sætter KL fokus på styrings- og ledelsesgreb, der kan understøtte omstillingen hen imod et stærkere almenområde i folkeskolen, så flere børn og unge trives. Læs mere om, hvordan I tilmelder jer på denne side.
KL’s Børn- og Skolechef Peter Pannula Toft inviterer i løbet af 2024 og 2025 til fem gratis webinarer, hvor en række kommuner deler viden og erfaringer med, hvordan man styrer og leder opgaven.
Webinarerne varer en time og henvender sig primært til kommunale forvaltninger, som er i berøring med skoleområdet.
Webinarerne sætter fokus på fem temaer:
1. Omstillingen til et styrket almenområde
2. Tildelingsmodeller og visitationsprocesser med fokus på forebyggelse
3. Dataunderstøttelse af styrket kvalitet
4. Politisk ledelse af omstillingen
5. Dialog og samarbejde om skoleudvikling, der understøtter et stærkt almenområde
Mandag den 4. november 2024 kl. 15.00-16.00
v. Per Viggo Larsen, Børn og læringschef, Syddjurs Kommune
Syddjurs Kommune har lavet store ændringer af skolevæsenet, hvor man blandt andet har nedlagt kommunens specialklasserækker.
Det har medført, at kommunen siden 2016 har segregeret markant færre elever til specialtilbud, så segregeringsprocenten er faldet fra 6,5 procent til 2,3 procent.
Skolechefen vil give et blik ind i, hvad det er for en omstilling som er sat i gang i Syddjurs kommunes skolevæsen
Onsdag den 4. december 2024 kl. 15.00-16.00
v. Michael Dahlgaard, chef for Center for Børn og Unge, Morsø Kommune.
Morsø Kommune arbejder med en før-visitationsmodel, som fokuserer på at styrke de forebyggende og foregribende indsatser til børn og unge. I Morsø er tildelingsmodel og visitation tæt forbundet for at fremme et systematisk samarbejde mellem fagprofessionelle. Modellen lægger vægt på ressourcer og løsninger, der bygger på fællesskaber, hvor både barnet, den unge, familierne og forskellige fagpersoner indgår. Formålet er at skabe stærkere og mere inkluderende børnefællesskaber i dagtilbud og skoler, hvor fokus ikke kun er på det enkelte barn, men også på potentialet i fællesskabsløsninger.
Torsdag den 9. januar 2025 kl. 15.00-16.00
v. Per Overgaard, chef for Undervisning og Dagtilbud, Thisted Kommune.
Thisted Kommune har gennem to udviklingsprojekter arbejdet med, hvordan data kan understøtte og styrke kvaliteten af undervisnin-gen. Gennem en fælles systematik skabes der et grundlag for at identificere og optimere praksis, der bidrager til at understøtte stærke fællesskaber, der løfter flere elever fagligt og socialt. Erfaringen er, at den systematiske brug af data gør det muligt at lave en mere målrettet indsats, der gavner både elever og lærere.
Tirsdag den 4. marts 2025, kl. 15.00-16.00
v. Charlotte Houlberg, direktør for børn og unge i Middelfart Kommuner og Michael Gravesen, direktør for børn, skole og familieom-rådet i Kalundborg Kommune.
I Middelfart og Kalundborg Kommune arbejder man systematisk med at inddrage de lokale parter omkring folkeskolen i arbejdet med at styrke almenområdet, så færre børn og unge får behov for specialtilbud. I begge kommuner har man etableret et lokalt Sammen om skolen forum, hvor kommunalbestyrelse, forvaltning og parter mødes og drøfter udfordringer og løsninger. Håbet er, at den brede involvering er med til at skabe fælles retning og ejerskab til bevægelsen med et stærkere og bredere almentilbud i folkeskolen.
Mandag den 7. april 2025 kl. 15.00-16.00
I Varde Kommune bruger man skoleudviklingssamtalerne til aktivt at un-derstøtte et stærkt almenområde og styrke den fælles forståelse af skolens udviklingsområder, og de indsatser der iværksættes på skolen og i skolevæsenet.
Tilmelding er gratis.