Gå til hovedindhold
Nyhed
Uddannelse
Uddannelsesvejledning

Eleverne: "Leg og bevægelse motiverer til valg af uddannelse"

Alle udskolingselever i grundskolen modtager hvert år uddannelses- og erhvervsvejledning. Selvom vejledningstilbud er forskellige på tværs af kommunerne, viser en analyse fra KL, at kommunerne prioriterer vejledningsindsatsen højt. En prioritering, der også efterspørges af eleverne, som gerne vil have vejledningsaktiviteter, der i endnu højere grad indeholder leg og bevægelse. Eleverne ønsker sig ligeledes vejledningsaktiviteter, der tager afsæt i klassefællesskabet, da det er med til at styrke sammenholdet.

17. jun. 2024

Indhold

    Kommunerne prioriterer vejledningsindsatsen

    I efteråret 2023 kortlagde KL kommunernes vejledningsindsatser via en survey udsendt til samtlige 98 kommuner. Dette blev suppleret af interviews med elever i udskolingen og på 10. klassecentre i fem udvalgte kommuner. Kortlægningen viser et samlet billede af, at kommunerne prioriterer vejledningsindsatsen højt. Mange kommuner tilbyder individuel vejledning til alle elever, uanset om de er klar til en ungdomsuddannelse eller er klar til andre uddannelsesaktiviteter. 

    For alle kommuner gælder, at den obligatoriske vejledningsindsats i klassen fylder meget. Således tegner analysen et billede af, at eleverne på 8. og 9. årgang modtager op til 10 timers kollektiv vejledning i løbet af et skoleår. I mange kommuner tilrettelægges klassevejledningen (kollektiv vejledning) så eleverne inddeles i mindre grupper. Det giver gode muligheder for, at eleverne i højere grad kan spejle sig i deres kammerater. Derudover prioriteres en række øvrige forberedende aktiviteter som fx brobygning og introduktionsforløb på ungdomsuddannelser i alle kommuner, ligesom 2 ud af 3 af kommuner tilbyder obligatorisk erhvervspraktik i løbet af 8. eller 9. klasse.

    Vejledningsaktiviteter styrker klassefællesskabet

    Eleverne er generelt rigtig glade for erhvervspraktik og brobygning. Særligt de elever, der har svært ved at finde motivation i den almindelige klasserumsundervisning, oplever, at disse aktiviteter er et vigtigt pusterum. Samtidig viser analysen, at eleverne oplever, at det er nemmere at reflektere over deres uddannelsesvalg, når de har været ude i praktik på en virksomhed eller arbejdsplads. Her kan man som elev godt komme lidt ud af sin comfort zone. Tilbage i det trygge klassefællesskab kan de erfaringer, som eleverne har gjort sig på egen krop, blive delt og også blive til inspiration for andre. På den måde kan vejledningsaktiviteterne også bidrage til at styrke klassefællesskabet generelt. Eleverne siger selv: ”Vejledning skal også handle om fællesskab. De fælles aktiviteter er gode for sammenholdet i klassen.”

    Selv når eleverne er i praktik eller brobygning på ungdomsuddannelser eller virksomheder, de ikke selv har valgt, bliver de klogere på, og mere afklaret om, hvad de vil og ikke vil. For mange unge hænger tvivlen om, hvad de vil efter folkeskolen, sammen med de mange muligheder og deres egen forventning om, at de skal træffe et rigtigt valg. Deltagelse i de forberedende vejledningsaktiviteter i udskolingen er derfor vigtige skridt i deres afklaring af, hvad for en uddannelse der passer dem. Eleverne beskriver det selv på følgende måde: ”Vejlederen fortæller os om muligheder, men skal også vise os dem, og få os til at prøve noget af.”

    Leg og spil hitter hos eleverne

    I KL’s analyse fra efteråret 2023 tegner der sig et tydeligt billede af, hvad eleverne efterspørger i vejledningen. De understreger, at de har brug for både vejledning og vejledningsaktiviteterne. De vil høres og ses, og de har brug for at blive udfordret på deres forforståelser og komme ud og prøve livet af på andre måder end i klasseværelset. Særligt elever, der er klar til andre uddannelsesaktiviteter, er positive over for muligheden for en anderledes tilrettelagt skolegang med mere praktik og mindre klasseundervisning.

    Dertil peger eleverne på, at de ønsker sig mere bevægelse og leg i den kollektive vejledning i klasserne. De vil gerne have, at vejledningen adskiller sig fra den normale undervisning og skaber variation i hverdagen, fordi det er med til at motivere dem. På den måde kan de forberedende aktiviteter og vejledningsaktiviteterne også bruges til at skabe mere variation og motivation i undervisningen. Eleverne siger selv: ”Der skal være gode oplevelser og bevægelse. Jeg kan godt lide aktivitet for hele klassen i den kollektive vejledning.”

    KL's analyse af kommunernes vejledningstilbud

    Kontakt

    Programleder

    Ursula Dybmose

    Børn, Unge & Folkeskole

    Telefon: +45 3370 3826

    E-mail: udy@kl.dk

    Konsulent

    Claire Stevens-Lekfeldt

    Børn, Unge & Folkeskole

    Telefon: +45 3370 3929

    E-mail: clsl@kl.dk