Ny Analyse giver vigtig viden om bedre datadeling med unge i den kommunale ungeindsats
Omkring 65 unge og medarbejdere fra fire kommuner har bidraget til analysen, der viser at der findes en række fælles digitale behov blandt unge i deres møde med de kommunale ungeindsatser.
Ny Analyse giver vigtig viden om bedre datadeling med unge i den kommunale ungeindsats
Konsulenthuset Resonans har for KL undersøgt muligheder og potentialer i bedre datadeling og involvering af unge ift. at komme i enten uddannelse eller job. Analysen viser, at de unge på tværs af alder og målgrupper har en række fælles digitale behov og ønsker og, at det ikke er tekniske kompetencer hos de unge, der er en begrænsning for den digitale understøttelse i KUI.
I alt har ca. 65 unge og medarbejdere fra Aarhus, Roskilde, Hjørring og Viborg Kommune bidraget til analysen. Overordnet set er de unges kontakt med kommunen præget af en tæt kontakt til fagpersoner – der i vidt omfang kompenserer for den manglende sammenhængende digitale understøttelse.
Et samlet overblik over mødeaftaler og kontaktpersoner
Analyse viser bl.a., at de unge, der hverken er i uddannelse eller job savner et samlet overblik over hvem de kan kontakte og hvordan samt et generelt overblik over deres mødeaftaler. De unge lægger også vægt på, at involvering for dem handler om, at kommunikation sker via vante platforme og meget gerne på telefonen. Endelig fremhæver de unge, at det ikke fremmer engagementet at skulle genfortælle sin historie eller modtage breve i e-boks skrevet på "kommunesprog".
Ikke én samlet løsning på markedet
Med analysen er det også blevet klart, at der i dag ikke er én samlet løsning på markedet som giver den unge mulighed for at logge ind og give ét samlet overblik over kontaktpersoner, aftaler og deres plan(er) på tværs af uddannelse, beskæftigelse, familie- og socialområdet.
Derimod findes der en række delløsninger fra forskellige leverandører målrettet de unge, hvor de kan få overblik over dele af ovenstående. En del af disse løsninger kan også imødekomme de unges ønsker til kommunikation på vante platforme bl.a. sms eller ‘Messenger’-lignende app’s. Analysen giver et let tilgængeligt indblik i både udfordringsbilledet og mulighederne.
Tre vigtige anbefalinger er
- Sæt fokus på udnyttelse af funktionalitet i eksisterende it-systemer
- Sæt fokus på tværgående samarbejde og ledelsesopbakning
- Muliggør datadeling på tværs af fagområder
Du kan læse hele analysen i dokumentet, som er vedhæftet nedenfor.