Størstedelen af borgerne er fortsat tilfredse med deres forløb i jobcenteret
Det viser ny runde af KL’s tværkommunale borgerundersøgelse på beskæftigelsesområdet, som blev gennemført i efteråret 2024.
Størstedelen af de adspurgte borgere i undersøgelsen, svarende til 6 ud af 10, udtrykker, at de har været tilfredse eller meget tilfredse med deres forløb i jobcenteret.
Undersøgelsen er foretaget med deltagelse fra 35 kommuner, der er repræsentative på både geografi, kommunestørrelser samt rammevilkår for beskæftigelsesindsatsen. Der er igen tale om en borgerundersøgelse med en usædvanligt høj svarprocent på 35,6 %, hvor i alt 23.919 respondenter har deltaget i undersøgelsen.
På lige fod med de to tidligere runder i henholdsvis efteråret 2023 og foråret 2024 indkredser undersøgelsen borgernes oplevelser af deres forløb i jobcenteret, herunder borgernes oplevelser af inddragelse og selvbestemmelse, sammenhæng og fremdrift samt kommunikation med jobcenterets medarbejdere.
Undersøgelsen indkredser følgende fem temaer for at måle borgernes oplevelse af deres forløb i jobcenteret:
- Borgernes oplevelse af mødet med jobcenteret.
- Borgernes oplevelse af klare mål.
- Borgernes oplevelse af deres seneste samtale med deres sagsbehandler.
- Borgernes oplevelse af progression i deres forløb, herunder at blive præsenteres for konkrete jobmuligheder samt få øget tro på at vende tilbage i arbejde eller uddannelse.
- Borgernes samlede tilfredshed med deres jobcenterforløb.
Konsulenthuset Carelinkgruppen har faciliteret undersøgelsen på vegne af KL.