Gå til hovedindhold
Grøn Trepart

FAQ: Lokale treparter

I KL’s daglige kontakt med kommunerne har vi mødt en række spørgsmål om lokale treparter, som vi mener er generelle og relevante for kommunerne.

Indhold

    KL og Ministeriet for Grøn Trepart har indgået en rammeaftale, hvor man er blevet enige om 1-2 repræsentanter for hver kommune i oplandet. Det er derfor en god idé at overveje hvilke kompetencer, man gerne vil have repræsenteret på møderne for at holde sig inden for de 1-2 repræsentanter og dermed sikre, at der ikke bliver for mange deltagere.

    Man må godt udpege suppleanter. Suppleanten kan deltage i møderne hvis, repræsentanten ikke selv kan deltage.

    Der er ikke øremærkede midler i rammeaftalen til honorar for deltagelse fra kommunale repræsentanter eller organisationer i lokale treparter og evt. arbejdsgrupper.

    Det er ikke et krav, at man også har mødefora kommunalt. Det er en god idé, at man løbende har dialog med lokale interessenter og borgere generelt. Det kan bl.a. være via de eksisterende grønne råd i kommunerne. Derudover opfordres det til, at man overvejer, hvor mange nye lokale fora, man nedsætter af hensyn til ressourcetrækket politisk, administrativt og for eksterne parter. 

    Med henblik på at spare tid hos alle parter har KL aftalt med Landbrug & Fødevarer og Danmarks Naturfredningsforening, at Landbrug & Fødevarer løbende sender navne og konktaktoplysninger på deres repræsentanter til kommunerne, efterhånden som de falder på plads i løbet af januar. Danmarks Naturfredningsforening sender navne og konktaktoplysninger på deres repræsentanter til kommunerne senest den 17. januar. KL har den 13. januar 2025 udsendt nærmere information om dette til de kommunale kontaktpersoner for formands- og sekretariatskommunerne. Der er samtidig udsendt information om Naturstyrelsens repræsentanter i de lokale treparter.

    KL opfordrer alle kommuner til at lade sig repræsentere i de lokale treparter, selvom det ikke forventes, at alle kommuner vil have lige store opgaver. Det er KL’s opfattelse, at repræsentation fra alle kommuner vil styrke det nødvendige samarbejde og sikre en bred forankring af en stor, fælles opgave. Det er dog stadig muligt undtagelsesvis at undlade repræsentation i en lokal trepart, hvis der er enighed med de øvrige kommunalbestyrelser i oplandet om, at kommunens andel af arealet i oplandet er ubetydelig eller ikke relevant.

    Udpegningen af lokalpolitisk repræsentant er gældende frem til ny konstituering af kommunalbestyrelsen ifm. kommunalvalg mm. Herefter skal der ske en ny konstituering/udpegning af repræsentant.  

    At være formandskommune og sekretariatskommune er ikke fuldstændigt defineret i aftalen. Det skyldes, at vi gerne vil give plads til de lokale forskelligheder og organisatoriske strukturer, der allerede eksisterer hos jer og er velfungerende. KL’s udgangspunkt er, at rollerne følger den hidtidige praksis i jeres respektive VOS-samarbejder. 

    Som det fremgår af rammeaftalen, har formandskommunen ansvaret for at drive arbejdet i treparten. Det vil sige, at formandskommunen stiller en politisk forperson til rådighed, der leder møderne i de lokale treparter. Derudover kan forpersonen også vælge at være med til at tegne den lokale trepart udadtil (oplæg, udtalelser mv.). Sekretariatskommunen står for sekretariatsbetjeningen af de lokale treparter og den tværgående koordinering, dvs. indkalde til møder, tage referater, betjene forpersonen mv. 

    Sidst opdateret: 17. januar 2025

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Lars Gaarn

    Klima & Tværkommunalt Samarbejde

    Telefon: +45 3370 3064

    E-mail: laga@kl.dk