Gå til hovedindhold
Grøn Trepart

FAQ: Kommunernes økonomi

I KL’s daglige kontakt med kommunerne har vi mødt en række spørgsmål om økonomi, som vi mener er generelle og relevante for kommunerne.

Indhold

    Ministeriet for Grøn Trepart er i gang med at udarbejde materialet til startpakken, og de forventer at kunne udsende den i januar 2025.

    KL presser på for, at fordelingen af midler kan offentliggøres hurtigst muligt. Vi forventer at kunne sende økonomifordelingen ud i januar 2025.

    Der skal være en formands- og sekretariatskommune for hver af de 23 lokale treparter.

    Derudover eksisterer 10 tværkommunale samarbejder, som blev dannet ifm. den faciliterende lavbundsindsats i 2024. I de fleste af de 10 har man valgt at oprette fællessekretariater, men det er ikke et krav. Disse fællessekretariater kan også fungere som sekretariatskommune, hvis man aftaler det lokalt.

    Midlerne til drift af de lokale treparter udmøntes til de 10 samarbejder med henblik på at sikre størst mulig fleksibilitet i anvendelsen af midlerne. Kommunalbestyrelserne i oplandet aftaler indbyrdes, hvordan midlerne fordeles og, hvad de anvendes til. Ud over lønninger kan det fx være oplandsanalyser o. lign. de steder, hvor man ikke har et kystvandråd.

    Sidst opdateret: 17. januar 2025

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Lars Gaarn

    Klima & Tværkommunalt Samarbejde

    Telefon: +45 3370 3064

    E-mail: laga@kl.dk