Gå til hovedindhold
Høringssvar
Teknik og miljø
Affald

Høringssvar: Lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Styrket affaldstilsyn og håndhævelse af forbud mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter mv.)

Generelt ser KL positivt på lovforslaget samt at der nu fastsættes regler, der styrker modtagekontrollen. KL anerkender og er enig i ønsket om at få flyttet affaldsmængder fra forbrænding til genanvendelse. Lovforslaget er et skridt på vejen i at opnå mere genanvendelse.

28. aug. 2024
  • Læs op

Indhold

    KL takker for muligheden for at afgive høringssvar. Generelt ser KL positivt på lovforslaget samt at der nu fastsættes regler, der styrker modtagekontrollen. KL anerkender og er enig i ønsket om at få flyttet affaldsmængder fra forbrænding til genanvendelse. Lovforslaget er et skridt på vejen i at opnå mere genanvendelse. Selvom høringen begrænser sig til lovforslaget, har flere elementer tæt sammenhæng til andre aktuelle høringer, herunder affaldstilsynsbekendtgørelsen.

    KL ser også positivt på, at der etableres hjemmel til at håndhæve forbuddet mod destruktion af usolgte forbrugerprodukter, og at det med Eco-designforordningen ikke længere bliver tilladt at destruere tøj og sko. Det er et skidt i retning af en mere cirkulær økonomi, som understøttes af mange kommuner med handleplaner og forskellige tiltag.

    Tilsynsmyndigheder

    KL bemærker, at det er væsentligt, at det fremgår tydeligt, hvem der er tilsynsmyndighed og hvornår. Af den politiske aftale fremgår det, at Miljøstyrelsen skal føre tilsyn med affaldsstrømmene hos affaldsindsamlere og affaldsbehandlingsanlæg. Men det fremgår ikke tydeligt af lovforslaget, hvem der er myndighed hvornår. I tilfælde, hvor affald håndteres af transportører til et forbrændingsanlæg, er affaldet underlagt kommunens tilsyn. Det bør fremgå af § 48 stk. 10, at indberetning skal ske til Miljøstyrelsen.

    Affaldsbehandlingsanlæg

    I lovforslaget omtales virksomheder, der driver affaldsbehandlingsanlæg, der modtager affald med henblik på forbrænding eller genanvendelse, som dem der skal føre kontrollen. I lovbemærkningerne er der dog mange steder, hvor der blot skrives affaldsbehandlingsanlæg. Affaldsbehandlingsanlæg er også deponier, anlæg der forbereder til genbrug mv. Det er vigtigt, at det er tydeligt, hvilke der er tale om, også i lovbemærkningerne. Således kan senere fejlfortolkninger undgås.

    Grænse for, hvornår et affaldslæs indeholder for meget genanvendeligt affald

    KL bemærker, at grænsen for, hvornår et affaldslæs indeholder for meget genanvendeligt affald skal fastsættes med omtanke for, at der kan være situationer, hvor det samlede læs er ødelagt pga. fejlsortering, eller omvendt, hvor en mindre andel er fejlsorteret, men stadig kan udsorteres. Det er vigtigt, at der med den nye kontrol følger en vejledning, der er anvendelig for anlæggene, når de fremadrettet skal føre kontrol. Grænsen bør fastsættes overordnet, og fysisk afvisning bør ske hvis det samlede læs er egnet til materialenyttiggørelse eller hvis det er proportionelt at sende affaldslæsset til udsortering.

    Destruktion af usolgte forbrugerprodukter

    Det fremgår desuden, at usolgte forbrugerprodukter er omfattet af definitionen affald egnet til materialenyttiggørelse. Inklusionen af usolgte forbrugerprodukter under affald til materialenyttiggørelse giver en uklar lovgivning. Usolgte forbrugerprodukter bør ikke være affald, da det netop er forordningens formål at holde usolgte forbrugerprodukter på produktsiden og ikke på affaldssiden.

    Direkte genbrug på genbrugspladser

    KL vil gerne kvittere forligskredsen og ministerierne for, at der har været udvist lydhørhed for, at de indvendinger mod bekendtgørelserne om direkte genbrug på genbrugspladser, der blev fremsat under høringen og det er blevet besluttet ikke at gennemføre tiltagene. KL støtter betragtningerne i lovforslaget om, at implementering af tiltagene ville have givet unødigt bureaukrati og have risikeret at ødelægge nogle velfungerende løsninger og samarbejder mellem kommuner og frivillige organisationer ude i kommunerne.

    I Miljøbeskyttelseslovens § 49b er der et forbud mod kommunal deltagelse i aktiviteter forbundet med behandling af affald, hvilket bl.a. omfatter forberedelse til direkte genbrug. I § 49b er der dog i stk. 3 mulighed for, at klima-, energi- og forsyningsministeren kan lave en undtagelse for forbuddet, således det er muligt at forberede affald til direkte genbrug på genbrugspladser. Bemyndigelsen er ikke blevet udmøntet i aktørbekendtgørelsen endnu, men KL ser frem til, at den udmøntes, således at forberedelse til genbrug på genbrugspladserne kan indgå som en naturlig forlængelse af arbejdet med det direkte genbrug på genbrugspladser, således kommunerne fx har lovhjemmel til at tage en stol fra storskraldscontaineren og stille i bytterummet.

    Med den foreslåede ophævelse af de to bestemmelser i Miljøbeskyttelsesloven fjernes også muligheden for gebyrfinansiering af genbrugsaktiviteter på genbrugspladser udover, hvad er beskrevet i Ankestyrelsens afgørelser. For at understøtte mere direkte genbrug og affaldsforebyggelse generelt, så KL dog gerne, at der blev hjemmel til at gebyrfinansiere sådanne tiltag.

    KL står til rådighed for uddybning, såfremt høringssvaret giver anledning til spørgsmål.