Gå til hovedindhold
Høringssvar
Teknik og miljø
Byggeri

Høringssvar: Forslag til bekendtgørelse om ændring af bygningsreglementet 2018 (BR18) om krav for brandsikring og bærende konstruktioner

KL bakker op om en mere simpel certificeringsordning og et mere simpelt bygningsreglement. Vi er dog kritiske overfor forslaget om, at der overlades flere vurderinger om brand og statik til kommunernes sagsbehandlere, og at der bliver fjernet en norm for kontrol af legepladser.

7. nov. 2024
Billede af en brandhane som står på en flisebelagt overflade, lige bagved er der en side af et hus hvor der er udgang til vand hvor der står stigrør.
  • Tegnsprog

Indhold

    KL takker for muligheden for at afgive høringssvar til det foreliggende forslag til ændring af bygningsreglementet (krav for brandsikring og bærende konstruktioner). Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af høringssvaret inden for høringsfristen. Derfor tages der forbehold for den efterfølgende politiske behandling af høringssvaret.

    Kommunerne er samlet set Danmarks største bygningsejer. Samtidigt er kommunerne bygningsmyndighed og skal sagsbehandle byggeri efter gældende lovgivning. Det er vigtigt for KL, at lovgivningen gør det tydeligt, hvem der har ansvaret for sikkerheden af byggeriet.

    Generelle bemærkninger

    KL er uforstående overfor timingen af disse forslag til ændringer. Vi venter i skrivende stund på en større evaluering af certificeringsordningen, som vil være færdig om ganske få måneder. Herefter vil man kunne lave forslag til ændringer, som er grundigt analyserede og begrundede. Vi noterer os, at dele af kontrollen er lagt over til bygherre, som nu står alene med dokumentationen.

    Generelt har KL forståelse for, at kontrollen opdeles i en særlig og almen kontrol. Det er dog uklart i høringsmaterialet, om grænsen for, hvornår man er ude over den almene kontrol fortsat ligger i certificeringsordningen. Det skal tydeliggøres i bestemmelserne. KL ønsker ikke, at denne vurdering skal ligge hos kommunerne, da de ikke er brandmyndighed.

    KL noterer sig, at der laves en ny erklæring i form af en kontrolregistreringsrapport. Der er lagt op til, at kontrolregistreringsrapporten skal ligge som erklæring, som kommunen skal tjekke, inden der gives ibrugtagningstilladelse.

    Der er altså tale om en del af certificeringsordningen, som tages ud og lægges over til kommunerne. Det foreslås, at bygningsejer skal erklære, at den almene kontrol er gennemført, og eventuelle afvigelser er behandlet. Der er altså risiko for, at de kommunale bygherrer skal bekoste en erklæring hos en rådgiver ud over den certificerede rådgiver.

    Det er desuden uklart, hvem der har bemyndigelse til at underskrive erklæringen. Det kan både være den, der udfører, den certificerede eller bygningsejer. KL ønsker, at det er tydeligt i bestemmelserne, hvem der har ansvaret for at underskrive erklæringen. KL er også uforstående overfor, at kommunerne skal tjekke, at erklæringen er der. Vi ønsker, at det er den certificerede rådgiver, som skal stå indenfor, at dokumentationen foreligger.

    KL ser ikke, at der er tale om regelforenklinger eller afbureaukratisering. Med den nye kontrolregistreringsrapport ser vi en risiko for, at der bliver indført flere administrative opgaver for kommunerne.

    Det bør desuden eksplicit stå i bestemmelserne, hvad kommunerne skal se på i stikprøvekontrollen, hvis ændringsforslagene træder i kraft. Herunder, hvordan kommunerne skal agere i tilfælde af uoverensstemmelser om brandsikkerheden og dokumentation

    Om ændring i kontrol legepladser

    KL noterer sig, at der bliver fjernet en henvisning til en standard for inspektion af legepladser. Så vidt, vi forstår, er standarden stadig gældende i tilfælde af tvister eller afgørelser om sikkerhed på legepladser. Derfor ser vi, at der er risiko for en sikkerhedsnedgradering af offentlige legepladser, samtidigt med, at bygningsreglementet ikke tydeliggør, hvem der har ansvaret for sikkerheden.

    Det foreslås, at ejer fremover ikke nødvendigvis skal få legepladsen kontrolleret af en certificeret legepladsinspektør, ligesom krav om hyppigheden af kontrol udgår. KL ser et behov for at tydeliggøre, hvilke dele, der handler om kontrol i projekteringen og installationen og hvilke dele, der handler om kontrol af drift og legepladsens tilstand. Det er som udgangspunkt positivt, at flere kompetente personer kan udføre kontrollen. KL ønsker, at det skrives eksplicit i bestemmelserne i stedet for at lade standarden om kontrol udgå.

    Endelig kan forslaget medføre merarbejde hos kommunerne, da det kan føre til klager over legepladsens stand pga. manglende inspektion.

    Generelt ser KL, at forslaget er udtryk for ganske få økonomiske lettelser, der ikke står på mål for den meradministration og risiko for sikkerhedsnedgang, det kan medføre. Vi ser gerne, at forslaget trækkes tilbage og eventuelt fremsendes igen, når der foreligger en analyse af certificeringsordningen, som kan begrunde ændringerne.