Gå til hovedindhold
Høringssvar
Teknik og miljø
Affald

Høringssvar: Affaldsaktørbekendtgørelsen

Affaldslovgivningen er kompleks, og ændringerne i affaldsaktørbekendtgørelsen som følge af konkurrenceudsættelsen af det forbrændingsegnede affald gør lovgivningen lidt svær at forstå.

18. nov. 2024
  • Tegnsprog

Indhold

    KL har modtaget udkast til bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v.(affaldsaktørbekendtgørelsen). KL takker for mulighed for at kommentere på bekendtgørelsen.

    Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af høringssvaret inden for høringsperioden. Der tages derfor forbehold for den efterfølgende politiske behandling af høringssvaret.

    Generelle bemærkninger

    Affaldslovgivningen er kompleks, og ændringerne i affaldsaktørbekendtgørelsen som følge af konkurrenceudsættelsen af det forbrændingsegnede affald gør lovgivningen lidt svær at forstå. Energistyrelsen kan derfor overveje at omskrive nogle af bestemmelserne i bekendtgørelsen og standardregulativerne med henblik på at øge læsevenligheden.

    Styrket affaldstilsyn

    KL henviser generelt til høringssvarene på affaldsbekendtgørelsen samt affaldstilsynsbekendtgørelsen for så vidt angår det styrkede affaldstilsyn. Hertil bemærkes, at KL savner en gennemarbejdning af affaldsaktørbekendtgørelsen ift. de kommende regler om styrket affaldstilsyn, hvor klassificeringskompetencen overgår til Miljøstyrelsen, og derved påvirker kommunernes anvisningspligt.

    Forberedelse med henblik på genbrug

    KL er positiv overfor, at det med § 35 igen er blevet muligt for kommuner at deltage i aktiviteter forbundet med forberedelse af affald med henblik på genbrug på genbrugspladser, uden at der er behov for at udbyde denne mindre opgave. Det er i overensstemmelse med Miljøministerens ønske om status quo på genbrugsområdet og vurderes i overensstemmelse med tidligere praksis jf. Ankestyrelsens udtalelse fra 2017.

    Ophævelse af anvisningsretten af forbrændingsegnet affald

    Bestemmelserne både i bekendtgørelsen og i standardregulativerne er generelt svære at forstå, hvis man ikke har et indgående kendskab til affaldsområdet og historikken på området. KL opfordrer til at gøre bekendtgørelsen mere læsevenlighed.

    Derudover gøres opmærksom på, at bekendtgørelsen kommer så sent, at det ikke bliver muligt for kommunerne at få standardregulativerne godkendt inden ophævelse af anvisningsretten træder i kraft 1. januar 2025.

    Standardregulativerne

    Generelt vil KL opfordre til, at skabelonerne til affaldsregulativerne der ligger i NSTAR bliver lettere at anvende. KL synes som udgangspunkt, at det er hensigtsmæssigt, at der findes et fælles nationalt system til affaldsregulativerne, men systemet fremstår ikke tidssvarende og er meget tungt for kommunerne at anvende. KL efterlyser derfor en større brugervenlighed. Set i lyset af det kommende producentansvar, samt at nogle informationer nu både indberettes til Forsyningstilsynet og Energistyrelsen ville det være hensigtsmæssigt, hvis NSTAR blev justeret, så det var nemt at trække oplysninger om affaldsordninger fra det.

    Specifikke bemærkninger

    § 8, stk. 7 bør tilrettes, således at det fremgår, at såfremt der er tvivl eller tvister om klassificeringen af affald i forbindelse med anvisningen, skal sagen afgøres af Miljøstyrelsen.

    § 14 kan give anledning til forvirring, når det fremgår, at virksomheden ved væsentlige ændringer i affaldets sammensætning skal underrette Miljøstyrelsen eller kommunalbestyrelsen herom. Virksomheden vil være usikker på, hvilken aktør, den skal henvende sig til og kommunen vil (ved tilsyn) være usikker på, om virksomheden allerede har henvendt sig til Miljøstyrelsen.

    § 28 er svær at læse, da den både indeholder reglerne om eksport, indsamlingsordninger for farligt affald og forbrændingsegnet affald, anvisningsordning for farligt affald, ø-undtagelsen for affaldsforbrænding og noget om konkrete anvisninger. Det kunne med fordel deles lidt op. Der henvises også til ”en anvisningsordning”, hvilket indikerer, at der er mere end en, men der er vel kun tale om anvisningsordningen for forbrændingsegnet farligt affald, da kommunerne ikke længere må have en anvisningsordning for forbrændingsegnet affald (undtagen muligvis på Bornholm). Se derudover kommentar angående konkret anvisning. Som det fremgår af bekendtgørelsen nu, virker det ikke som om, der er taget højde for, at klassificeringskompetencen, der ligger til grund for de konkrete anvisninger, overgår Miljøstyrelsen.

    § 29, stk. 3 og 7. Også disse bestemmelser er lidt uklare, jf. ovenfor.

    Standardregulativet for erhvervsaffald

    § 10 Det er lidt svært at forstå reglerne ud fra den tekst, der står. Måske kunne det begrænses til, at der står, at kommunerne må tilbyde en indsamlingsordning til restaffald.

    § 15 Det kan overvejes at skrive som generel tekst over fritekstfeltet, at kommunerne ikke må anvise forbrændingsegnet affald. Så kan undtagelserne beskrives i fritekst-felterne. Derudover vil kommunerne ikke længere kunne anvise affaldet, så de valgfrie tekster om dette, bør af hensyn til læsevenligheden slettes.

    Dokumenter

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Julie Bülow Appelqvist

    Klima & Tværkommunalt Samarbejde

    Telefon: +45 3370 3294

    E-mail: jbap@kl.dk