Gå til hovedindhold
Høringssvar
Teknik og miljø
Energi

Høringssvar: 3 bekendtgørelser vedr. fjernvarmesektoren om uafhængighed i øverste ledelsesorgan, mulighed for forlængede afskrivningsperioder og markedsmæssighed

KL takker for muligheden for at afgive høringssvar til de tre bekendtgørelser, der omhandler uafhængighed i det øverste ledelsesorgan i kommunalt ejede varmeforsyningsvirksomheder, markedsmæssighed i varmeforsyningsvirksomheders
aftaler med koncern- og interesseforbundne selskaber samt regler for indregning af afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og forrentning af indskudskapital.

11. nov. 2024
  • Tegnsprog

Indhold

    KL takker for muligheden for at afgive høringssvar til de tre bekendtgørelser, der omhandler uafhængighed i det øverste ledelsesorgan i kommunalt ejede varmeforsyningsvirksomheder, markedsmæssighed i varmeforsynings-virksomheders aftaler med koncern- og interesseforbundne selskaber samt regler for indregning af afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og forrentning af indskudskapital.

    KL har i august 2024 afgivet høringssvar til udkastet til lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning (gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder), hvor KL udtrykte bekymring over de økonomiske og administrative konsekvenser for kommunerne. Særligt advarede KL om, at det foreslåede prisloft på fjernvarme kan belaste økonomien i de kommunalt ejede selskaber og skabe en negativ prisspiral for de tilbageværende forbrugere.

    I dette høringssvar ønsker KL at påpege en række punkter, som vurderes at kunne have konsekvenser for kommunernes handlerum, økonomi og ledelsesansvar i forhold til de kommunalt ejede varmeforsyningsvirksomheder.

    Uafhængighed i bestyrelserne for kommunalt ejede varmeforsyningsvirksomheder

    Bekendtgørelsen om uafhængighed i bestyrelserne for kommunalt ejede varmeforsyningsselskaber indfører et krav om, at mindst to medlemmer af bestyrelsen skal være uafhængige. KL anerkender formålet med at sikre transparens og upartiskhed i selskaberne, men vurderer også, at kravet kan være unødigt restriktivt, særligt i interessentselskaber, hvor flere kommuner samarbejder, og hvor der allerede findes mekanismer til at begrænse enkelte kommuners indflydelse over andre.

    KL anbefaler derfor, at kravet om to uafhængige medlemmer alene bør gælde for selskabsformerne A/S, ApS og P/S. Vi foreslår, at dette præciseres direkte i bekendtgørelsesteksten.

    Markedsmæssighed i aftaler med koncern- og interesseforbundne selskaber

    Bekendtgørelsen om markedsmæssighed i aftaler mellem varmeforsyningsvirksomheder og koncern- eller interesseforbundne selskaber har til formål at skabe større gennemsigtighed og sikre, at aftaler indgås på markedsmæssige vilkår. Ifølge udkastet skal varmeforsynings-virksomheder anvende en prisfastsættelsesmetode i overensstemmelse med OECD's Transfer Pricing Guidelines samt følge krav til dokumentation, der omfatter detaljer som koncernstruktur og prisfastsættelsesmetode, således at markedsmæssigheden kan dokumenteres overfor Forsyningstilsynet.

    KL bakker op om intentionen, men vurderer også, at disse krav kan blive administrativt byrdefulde, især for mindre forsyningsselskaber, som kan blive nødt til at afholde udgifter til konsulenter og juridisk bistand for at udføre opgaven. Det vil i sidste ende skulle betales af forbrugerne, hvilket risikerer at få forbrugerprisen på fjernvarmen til at stige. Derfor understreger KL, at det bør overvejes grundigt, om der er proportionalitet mellem omkostningen ved at indføre dette administrative arbejde for forsyningsselskaberne og det problem, som ønskes løst med lovforslaget. Hvis det vurderes, at der findes problemer med at overholde markedsmæssigheden i praksis, anbefaler KL, at selskabernes omkostninger ved at overholde kravene minimeres mest muligt. Derfor anbefaler KL, at dokumentationskravene tilpasses efter virksomhedernes størrelse og kompleksitet, samt at reglerne begrænses til direkte koncernforbundne selskaber.

    Afskrivninger, henlæggelser og forrentning af indskudskapital

    Bekendtgørelsen om indregning af driftsmæssige afskrivninger, henlæggelser til nyinvesteringer og forrentning af indskudskapital introducerer nye vilkår, der har potentiale til at styrke de kommunalt ejede varmeforsyningsvirksomheders økonomi. Forslaget muliggør afskrivning af anlæg, herunder rørledninger, over en længere periode på op til 45 år, hvilket kan bidrage til mere favorable økonomiske dispositioner for selskaberne.

    KL ser positivt på dette forslag og understreger vigtigheden af klare retningslinjer for det. For at maksimere de økonomiske fordele for forbrugerne ønsker KL dog, at denne længere afskrivningsperiode også skal gælde for investeringer foretaget før 2025, da det vil kunne forbedre fjernvarmeselskabernes økonomiske rammebetingelser og sikre stabilitet i varmepriserne uden unødige omkostninger for forbrugerne. KL påpeger desuden, at den gældende lånebekendtgørelse begrænser kommunernes mulighed for at stille garanti for lån ud over 30 år. KL opfordrer derfor Indenrigs- og Sundhedsministeriet til at ændre reglerne, så tilbagebetalingen af lån kan tilpasses den samlede afskrivningsperiode.

    Afsluttende bemærkninger

    KL takker Energistyrelsen for at inddrage KL og kommunerne i forbindelse med forslag til 3 bekendtgørelser vedr. fjernvarmesektoren om uafhængighed i øverste ledelsesorgan, mulighed for forlængede afskrivningsperioder og markedsmæssighed.

    Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af høringssvaret inden for høringsfristen. Vi tager derfor forbehold for den efterfølgende politiske behandling af høringssvaret.