Høringssvar: Udkast til bekendtgørelse om magtanvendelse
Social- Bolig- og Ældreministeriet har den 23. maj 2024 anmodet KL om eventuelle bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt om særlige sikkerhedsforanstaltninger for voksne og modtagepligt i boformer efter lov om social service. Høringssvaret skal være ministeriet i hænde senest fredag den 21. juni.
Social- Bolig- og Ældreministeriet har den 23. maj 2024 anmodet KL om eventuelle bemærkninger til udkast til bekendtgørelse om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne samt om særlige sikkerhedsforanstaltninger for voksne og modtagepligt i boformer efter lov om social service. Høringssvaret skal være ministeriet i hænde senest fredag den 21. juni.
Det har ikke været muligt at få KL's høringssvar politisk behandlet inden fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar og vil fremsende eventuelle yderligere bemærkninger, når sagen har været politisk behandlet.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser af udkastet til bekendtgørelse i henhold til DUT-princippet.
Bemærkninger vedr. regsteringer og indberetninger
Det fremgår af udkastet, § 14, stk. 5, at "personalelederen skal sørge for, at alle indberetninger bliver sendt videre til ...". Det er uklart, hvad der menes med "alle indberetninger". KL foreslår, at det præciseres, hvad der menes med "alle indberetninger".
I udkastet til § 18, stk. 1 og 2 anvendes begrebet "foranstaltninger". Det er uklart, hvad ordet dækker over, og om det skal forstås synonymt med ordet "indgreb" eller ej. KL foreslår, at det præciseres, hvad de to begreber dækker over.
I udkastet til § 18, stk. 2 foreslås det, at foranstaltninger, der følger af en forhåndsgodkendt magtanvendelse skal indberettes 3 dage efter registreringen. KL foreslår, at dette ændres til 3 hverdage.
I udkastet til § 18, stk. 3 foreslås det, at der straks skal foretages registrering og indberetning, hvis der i perioden efter en forhåndsgodkendelse "forekommer en ændring, således at betingelserne for den kommunale afgørelse ikke længere er opfyldt".
KL foreslår, at det i en kommende vejledning uddybes, hvilke ændringer, der kan være tale om, så kommunerne får så klart et grundlag at administrere ud fra, og borgerne ved, i hvilke situationer, der straks vil skulle ske en registrering og indberetning.
I udkastet til § 18, stk. 4 foreslås det, at der straks skal foretages registrering og indberetning, hvis personen, over for hvem der truffet afgørelse, kraftigt modsætter sig personalets brug af det eller de forhåndsgodkendte indgreb.
KL foreslår, at det i en kommende vejledning uddybes, hvad der menes med, at personen kraftigt modsætter sig, så kommunerne får så klart et grundlag at administrere ud fra, og borgerne ved, i hvilke situationer, der straks vil skulle ske en registrering og indberetning.
Herunder vil det være hensigtsmæssigt, hvis der beskrives konkrete praksiseksempler og situationer, både hvor en borger alene modsætter og hvor borgeren kraftigt modsætter sig.