Høringssvar: Bekendtgørelsesændringer på danskuddannelsesområdet
KL har fået en række bekendtgørelser på danskuddannelsesområdet i høring med frist for bemærkninger den 22. november 2024.
Bekendtgørelsesændringerne på danskuddannelsesområdet sker som følge af lovforslaget om ny arbejdspligt, L12 om ændringer af lov om en aktiv beskæftigelses indsats, integrationsloven og forskellige andre love (Arbejdspligt for borgere, som ikke opfylder opholdskravet i kontanthjælpssystemet). Her lægges der op til at omlægge Danskuddannelse 1 således, at modul 6 afskaffes som en delvis finansiering af udgifterne forbundet med indførelsen af arbejdspligten.
Generelle bemærkninger
KL vil gerne kvittere for en udmøntning af den politiske aftale om arbejdspligt, som på nogle punkter er mere fleksibel end forventet.
KL anerkender behovet for at styrke beskæftigelsesindsatsen for borgere med ikke-vestlig baggrund, som generelt har en lavere beskæftigelsesgrad. Det er dog vigtigt at bide mærke i, at der de seneste år har været en særdeles positiv jobudvikling, og at antallet af ikke-vestlige indvandrere i job er højere end nogensinde før. Det er der mange årsager til, bl.a. gunstige konjunkturer på arbejdsmarkedet og kommunernes beskæftigelsesindsats med fokus på jobrettede og individuelle indsatser.
KL ønsker med denne høring at benytte lejligheden til at fremhæve vigtige pointer i relation til danskuddannelsesområdet, og særligt Danskuddannelse 1. Pointerne er tidligere fremhævet i KL’s høringssvar om ny arbejdspligt afsendt den 12. august 2024.
KL mener generelt, at det er dårlig timing at omlægge Danskuddannelse 1 på nuværende tidspunkt, da regeringen i starten af 2024 nedsatte en tværministeriel arbejdsgruppe om danskundervisning på tværs af danskuddannelsesområdet og VEU-området, som skal afrapportere medio 2025.
Arbejdsgruppens opgave er bl.a. at komme med bud på en ny organisering og finansiering af danskuddannelserne. Denne omlægning vil potentielt medføre flere omlægninger af Danskuddannelse 1 på ganske få år, hvilket er yderst uhensigtsmæssigt ud fra et kommunalt perspektiv, da det bl.a. må formodes at medføre en større administrativ opgave.
Samtidig mener KL, at det er uhensigtsmæssigt at skære på danskundervisningen, da vi bl.a. fra Rockwoolfondens Forskningsenhed ved, at mere danskundervisning har en positiv indvirkning på tilknytningen til det danske arbejdsmarked. De Økonomiske Råd har ligeledes påpeget dette i seneste forårsredegørelse Dansk økonomi Forår 2024 i relation til arbejdspligten, hvori det eksplicit hedder: ”Det vurderes derfor ikke at være hensigtsmæssigt, at en del af finansieringen til den nye ordning om arbejdspligt findes ved en omlægning af danskuddannelsen, så niveauet for undervisningen sænkes”.
KL mener, at det er vigtigt at bibeholde den gode balance mellem danskundervisning/danskuddannelse og beskæftigelsesrettede indsatser. KL mener derfor, at det er uhensigtsmæssigt at forkorte Danskuddannelse 1 (afskaffelsen af modul 6 på Danskuddannelse 1), da det vil medføre færre undervisningslektioner for den enkelte kursist og dermed svække de danskkundskaber, som forskning påpeger har en positiv sammenhæng med inklusion på arbejdsmarkedet.
Fremfor en afkortning bør Danskuddannelse 1 i højere grad tilrettelægges således, at kursisterne kan opnå at mestre et hverdagsdansk samt opnå basale, arbejdsmarkedsrettede, dansksproglige kompetencer. Begge dele er afgørende for at kunne begå sig på arbejdsmarkedet og i hverdagen.
KL mener desuden, at der i omlægningen af Danskuddannelse 1 fortsat vil være behov for at kunne understøtte kursisters vej videre i uddannelsessystemet. Det taler ligeledes for bevarelsen af modul 6 for de kursister, som vil opnå et højere danskniveau, herunder større skriftlighed, for bedre at kunne komme videre i det øvrige uddannelsessystem.
Forbehold for politisk behandling af høringssvaret
Det har inden for den fastsatte høringsfrist ikke været muligt at behandle KL’s høringssvar politisk. KL tager derfor forbehold for den efterfølgende politiske behandling af høringssvaret.