Gå til hovedindhold
Nyhed
Beskæftigelse

Virksomheder med mangel på hænder er tilfredse med jobcentrene

Erhvervslivet oplever at få god og hurtig hjælp fra jobcentrene til at finde nye ansatte. Derfor bør man holde fast i kommunerne som den centrale indgang til beskæftigelsessystemet, mener KL.

6. november 2024
Folk sidder på en bænk og tager noter

Indhold

    Selv i virksomheder, der mangler hænder, er tilfredsheden med jobcentrene stor. Det viser KL’s måling af virksomhedernes tilfredshed, der er lavet i samarbejde med 32 kommuner på tværs af Danmark. Målingen kommer op til forhandlingerne om en ny beskæftigelsesreform. 

    I målingen svarer 86 procent af virksomhederne inden for handel og industri - der er to brancher med mange forgæves rekrutteringer og produktionstab som følge heraf - at de er tilfredse eller meget tilfredse med jobcenteret. Størstedelen af virksomhederne vil også anbefale andre virksomheder at samarbejde med jobcenteret.  

    Får god og hurtig hjælp i jobcentre

    I forsøget på at rekruttere er hjælpen fra jobcentrene altså god, viser KL’s måling. Det understreger for Peter Rahbæk Juel, formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg, at kommunerne spiller en vigtig rolle i virksomhedernes jagt på arbejdskraft. 

    Han henviser til, at knap 8 ud af 10 virksomheder i de nævnte brancher med mangel på arbejdskraft er tilfredse med jobcenterets evne til at finde kandidater. Og at mere end halvdelen af virksomhederne har ansat en medarbejder som følge af samarbejdet med jobcenteret. 

    ”Vi har hørt regeringen sige, at arbejdskraft er den nye valuta i dansk politik, og en af tidens allerstørste udfordringer er helt klart at skaffe flere hænder. I det lys er der virkelig grund til at glæde sig over, at virksomhederne oplever at få hurtig og professionel hjælp af jobcentrene,” siger han.

    Kommuner har helhedsblikket 

    Breder man billedet ud, er tilfredsheden med jobcentrene stor på tværs af alle brancher. Næsten 9 ud af 10 virksomheder er enten tilfredse eller meget tilfredse. Det viser, at det kommunale beskæftigelsessystem er velsmurt, mener Peter Rahbæk Juel. 

    ”Når vi står over for så stor en samfundsudfordring, må vi ikke gøre det bøvlet for virksomhederne at lede efter nye ansatte. Erhvervslivet oplever indgangen til beskæftigelsessystemet som god. Derfor bør indgangen fortsat være kommunal,” siger han og slår fast:

    ”Der bør være én central aktør i beskæftigelsessystemet, som har helhedsbrillerne på - og det har vi i kommunerne. Vi kan koordinere mellem virksomheder og borgere, og vi kan se på tværs af brancher og kompetencer. Derfor ligger ansvaret for beskæftigelsesindsatsen helt rigtigt her.”